Kan Israël bemiddelen bij het beëindigen van de oorlog in Oekraïne?

Israël bevindt zich in een goede positie om opnieuw een bemiddelaar te worden tussen Rusland en Oekraïne, een poging die zijn internationale status verder zou kunnen verhogen.

Door Jewish News Syndicate (JNS) | | Onderwerpen: Oekraïne
Israëlis demonstreren tegen de oorlog van Rusland in Oekraïne. Foto: Yonatan Sindel / Flash90

De oorlog in Oekraïne leidde tot spanningen tussen Washington en Moskou die hun vermogen om rechtstreeks met elkaar te praten belemmerden. Diplomatieke bronnen lekten uit dat – in het eerste telefoongesprek tussen de nieuwe Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Eli Cohen en zijn ambtgenoot Antony Blinken, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken – Cohen vroeg om “boodschappen door te geven” aan de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergey Lavrov. Het lijkt erop dat Washington Jeruzalem geschikt acht om een bemiddelende rol te spelen bij het beëindigen van de voortdurende oorlog in Oekraïne.

Cohen sprak de volgende dag met Lavrov, maar het is onduidelijk of Israël probeert de rol van bemiddelaar die voormalig premier Naftali Bennett korte tijd speelde, weer op te pakken.

Israël is een goede kandidaat voor de baan. Rusland heeft goede betrekkingen met Israël, dat Moskou beschouwt als een cruciale regionale speler met aanzienlijke invloed in de VS, terwijl Washington Israël ziet als een vertrouwde bondgenoot. Vermeldenswaard is dat Israël in mei 2019 in Jeruzalem een ongekende trilaterale bijeenkomst heeft georganiseerd van de nationale veiligheidsadviseurs van Rusland, Amerika en Israël (John Bolton, Nikolai Patrushev en Meir Ben-Shabbat).

Israëls oude premier Benjamin Netanyahu heeft een warme persoonlijke relatie met zowel de Amerikaanse president Joe Biden als de Russische president Vladimir Poetin. Hoewel staatsbelangen de prioriteiten van elk land bepalen, kunnen betrouwbare persoonlijke interacties verschillen helpen overbruggen. Bovendien is Israëls genuanceerde standpunt over het gewapende conflict in Oekraïne aanvaardbaar voor Moskou en Washington en vormt het een goede springplank voor bemiddeling.

Israël en Rusland hebben een goede werkrelatie, en beide landen profiteren van en waarderen het tussen hen in Syrië opgezette mechanisme voor conflictoplossing. Israël behandelt Rusland met voorzichtigheid vanwege zijn militaire betrokkenheid bij de burgeroorlog in Syrië. Het moet ook voorkomen dat Moskou zich bemoeit met de vrijheid van handelen van Jeruzalem bij het aanvallen van Iraanse pogingen om in Syrië een lanceerbasis voor raketten te bouwen en zijn inspanningen om geavanceerde wapens aan Hezbollah over te dragen. Bovendien is Rusland blij dat Israël niet bereid is Oekraïne te voorzien van alle artikelen op zijn boodschappenlijstje voor militaire uitrusting. Cohens verklaring dat Israëls nieuwe regering minder publiekelijk over de oorlog in Oekraïne zal praten, duidt op een positie die beter geschikt is voor bemiddeling.

Een nieuwe bemiddelingspoging van Israël zou zijn internationale status verder kunnen verhogen. In zijn landenranglijst voor 2022 heeft US News & World Report Israël vermeld als de 10e machtigste natie ter wereld, onder verwijzing naar de militaire kracht van de Joodse staat en zijn invloedrijke status in de politiek en de wereldeconomie. Bovendien maakt het nastreven van een dergelijke bemiddelingsrol Israëls terughoudendheid om zich volledig aan te sluiten bij het anti-Russische standpunt van de meeste westerse landen aanvaardbaarder. Zelfs als het niet succesvol is, komt een poging om een einde te maken aan de tragedie van Oekraïne op iedereen over als een nobele missie. Het legitimeert nauwe contacten met Rusland en buigt elke kritiek op Israëls houding ten aanzien van Oekraïne af. Tenslotte moet een verzoek van Washington worden aanvaard als er geen prijskaartje aan hangt.

Terwijl de oorlog in Oekraïne in de VS populair is, gaan er stemmen op die het risico van voortzetting ervan en de noodzaak van een snelle beëindiging ervan benadrukken. Israël of welke bemiddelaar dan ook kan echter alleen een akkoord tussen de strijdende partijen bereiken als er een moment van rijpheid is, d.w.z. dat de omstandigheden de actoren in staat stellen de nodige concessies te doen om de vijandelijkheden te beëindigen. De Amerikanen hebben hun strategische doel van verzwakking van Rusland bereikt, en voortzetting van de oorlog vergt middelen die Moskou elders beter zou kunnen gebruiken. Bovendien mogen de risico’s van een nucleaire escalatie niet uit het oog worden verloren. Het belangrijkste is dat de oorlog de Amerikaanse aandacht afleidt van zijn centrale uitdaging: China.

Hoewel Rusland, dat sinds februari 2022 met weinig succes vecht, op zoek is naar een uitweg uit zijn Oekraïne-avontuur, heeft het waarschijnlijk niet genoeg geleden om de oorlog op dit moment te beëindigen. Het is dus onduidelijk of Rusland bereid is tot een compromis. Zelfs terwijl de oorlog het leiderschap van Poetin thuis ondermijnt, lijkt hij bereid de uitputtingsslag voort te zetten.

De vermoeidheid van een conflict is immers meestal de belangrijkste reden om het te beëindigen. Oekraïne is dat zeker niet. Onder president Volodymyr Zelenskyy geeft Oekraïne nog steeds blijk van veel energie bij het nastreven van maximalistische doelstellingen, waardoor de mogelijkheid van een compromis wordt uitgesloten. Niettemin heeft Oekraïne westerse hulp nodig om de oorlog voort te zetten, waardoor de VS enige invloed kunnen uitoefenen op hun besluit.

De vooruitzichten voor een succesvolle bemiddeling door Israël zijn niet goed. Het proces van bemiddeling heeft echter bepaalde voordelen. Als de VS Israël heeft gevraagd te bemiddelen, moet Jeruzalem daar dus gehoor aan geven.

 

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox