Een wereldwijde pandemie
Ter gelegenheid van de 80e verjaardag van de bevrijding van Auschwitz op Holocaust Memorial Day.
In Openbaring 2 en 3 belooft Jezus zeven unieke beloningen aan de ‘overwinnaars’ (In het Grieks: nikon). Elk van deze zeven personen symboliseert een van de karakters van de gelovigen. Er wordt hen een ‘prijs’ beloofd als ze zegevieren over iets dat niet gespecificeerd wordt. De tekst noemt twee dingen: de persoon die overwint en de goddelijke beloning die de persoon ontvangt voor het overwinnen. Dus wat moet er overwonnen worden?
God is de schepper van deze wereld. De natuur en de mensheid zijn gereedschappen in Zijn handen. Dus als God de natuur of de mensheid gebruikt om iets specifieks te bereiken, is dat dan een wonder? Het gereedschap kan dan wel natuurlijk zijn, maar de bedoeling was bovennatuurlijk. Of noemen we alleen die dingen “wonderen” waarvoor geen natuurlijke verklaring bestaat?
Geen enkele andere stad in de geschiedenis heeft zoveel namen, benamingen en eretitels als de Heilige Stad Jeruzalem. Dit alleen al weerspiegelt het belang van Jeruzalem in het Bijbelse verleden, in verschillende culturen, door de generaties heen. In deze serie bespreken we de Hebreeuwse, Bijbelse namen van de Stad van David.
We vragen ons vaak af hoe de mens geschapen is en wanneer. Maar we vragen ons zelden af waarom God de mens geschapen heeft. De Bijbel vertelt ons hierover in twee versies. Twee verhalen over de schepping van de mens laten een tegengesteld beeld zien van het doel van de mens in de wereld. In de eerste versie schept God de mens naar Zijn evenbeeld (צלםֶ) en in de tweede versie vreest God de gelijkenis tussen zichzelf en Zijn schepsel. Wat kunnen we van beide versies leren?