Wat is de Shura Raad?

Experts spreken over het belang van het adviesorgaan, dat zeggenschap heeft over de zuidelijke tak van Israëls Islamitische Beweging en haar politieke partij Ra’am.

Door Jewish News Syndicate (JNS) | | Onderwerpen: Knesset, islam, Israëlische Arabieren
Mansour Abbas, hoofd van de Ra'am-partij, leidt een fractievergadering in de Knesset. Foto: Olivier Fitoussi / Flash90

Toen Israëls Ra’am-partij vorige maand haar lidmaatschap van de regeringscoalitie bevroor naar aanleiding van de rellen op de Tempelberg, kwam de beslissing niet van de partijleiding, maar van een orgaan dat de Shura Raad wordt genoemd. Eerder deze maand doken berichten op dat de raad Ra’am zou dwingen om uit de regering te stappen, een stap die de regering ten val zou brengen. Oppositieleider Benjamin Netanyahu greep de nood van de regering aan en verklaarde op 16 mei in de Knesset dat de Shura Raad “volledige controle” heeft over de regering.

Terwijl Ra’am terugkeerde naar de coalitie, waarmee een einde kwam aan de crisis, blijft de vraag: wat is de Shura Raad precies?

Het Arabische woord “shura” (overleg) komt uit de 42e Soera van de Koran, die de moslims opdraagt hun zaken te regelen door “onderling overleg”. Ra’am is de politieke partij van de zuidelijke tak van de Israëlische Islamitische Beweging, een uitloper van de Moslim Broederschap. Het is dus niet verwonderlijk dat haar Shura Raad, die niet alleen beslissingen neemt voor Ra’am maar voor de zuidelijke tak als geheel, vaak wordt omschreven als een religieus orgaan.

“De raad bestaat uit ongeveer 32 leden die worden gekozen door een algemene vergadering van 500 tot 600 leden, onder wie mannen en vrouwen. Ze vergaderen ongeveer een keer per maand, vaker als er een beslissing moet worden genomen,” zei Meir Elran, senior research fellow aan Tel Aviv’s Institute for National Security Studies (INSS) en het hoofd van haar Homeland Security Program, een onderzoeksprogramma naar de Arabische burgers van Israël.

Volgens Elran zijn de leden van de algemene vergadering en de raad echter over het algemeen geen religieuze figuren.

“Het zijn politici en mensen die betrokken zijn bij het partijbestuur, waaronder Knessetleden en lokale vertegenwoordigers van de Arabische gemeenschappen en andere hoogwaardigheidsbekleders,” zei hij. Hij beschreef hen als jong, “de meerderheid in de veertig, en behoorlijk opgeleid.”

“Als je het hen vraagt, zijn ze religieus,” zei Elran, “maar hun islamitische trekken zijn lang niet zo opvallend als je zou verwachten.”

Elran vergelijkt de Shura Raad met comités die politieke partijen leiden in andere landen. “Ze zijn niet echt meer of minder religieus dan de mensen van de Shas [Partij],” zei hij, verwijzend naar een Haredi-partij in Israël.

Shas-partijleider Aryeh Deri (rechts). Veel seculiere Israëli’s zien de ultraorthodoxe Joodse factie als niet anders dan Abbas’ islamistische partij Ra’am wat betreft haar religieuze agenda. (Foto: Olivier Fitoussi / Flash90)

Dergelijke vergelijkingen vallen niet goed bij Mordechai Kedar, een docent aan de Bar-Ilan Universiteit en een geleerde in de Arabische cultuur, die JNS vertelde dat de zuidelijke tak van de Islamitische Beweging streeft naar de oprichting van een islamitische staat in plaats van Israël.

De zuidelijke tak wordt vaak afgeschilderd als gematigd, vooral in vergelijking met de “meer dogmatische” noordelijke tak, waarvan het zich afsplitste in het midden van de jaren 1990, zegt Mordechai.

De noordelijke tak, die in 2015 door Israël werd verboden vanwege zijn banden met Hamas en de Moslimbroederschap, weigert deel te nemen aan de Israëlische nationale politiek op grond van het feit dat het land een illegale entiteit is. Kedar benadrukt dat alleen de strategie van de twee takken verschilt; het doel is hetzelfde.

“Ze geloven allebei dat Israël als Joodse en democratische staat geen recht van bestaan heeft,” zei hij.

Toen Abbas in december aan het Israëlische Channel 12 vertelde dat “Israël als Joodse staat is geboren … het is zo geboren en het zal zo blijven,” begroetten velen dat als een doorbraak.

Maar, zei Kedar, de partij heeft een heel andere boodschap voor haar eigen volk.

“Als je leest wat ze in het Arabisch schrijven, is Israël een totaal onwettige staat,” zei hij.

Hij verklaarde verder dat, hoewel de zuidelijke tak zijn politieke machine misschien lijkt te runnen op een manier die vergelijkbaar is met andere landen, er geen verschil is tussen politiek en religie in het islamitische denken.

“Wij denken dat zij dezelfde verdeling maken als wij, maar in de islam zijn politiek en religie twee kanten van dezelfde medaille, zo niet helemaal aan dezelfde kant van de medaille, want religie zonder politiek is niets, terwijl politiek zonder religie ook niet veel voorstelt,” zei Kedar.

De opkomst van Ra’am betekent niet een grotere Arabische integratie in Israël, voegde hij eraan toe.

“Ze zeggen: ‘Kijk, we houden niet van dit land, maar laten we de islam promoten om de jihad te hervatten wanneer de omstandigheden beter voor ons zullen zijn. In de tussentijd kunnen we geld uit het land halen en profiteren van de democratische instellingen van de staat,” zei hij.

INSS-onderzoeker Elran was het daar niet mee eens en stelde dat de intrede van een Arabische partij als Ra’am in de Israëlische politiek een positieve ontwikkeling was.

“Het is een van de belangrijkste dingen die de Israëlische democratie is overkomen,” zei Elran. “Dit versterkt het democratische weefsel van dit land,” voegde hij eraan toe. “Voor veel Israëli’s is een islamitische partij totaal treif [onaanraakbaar.] Voor hen is er geen verschil tussen een islamitische partij, Hamas en Islamitische Staat. Dit is niet mijn opvatting van de situatie.”

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox