Een van de herhaalde beloften van God aan hen die Zijn geboden liefdevol opvolgen, is welvaart. De man die door Benjamin Netanyahu belast is met het toezicht op de Israëlische economie zegt dat het tijd is om de Bijbel de agenda te laten bepalen.
Bezalel Smotrich, hoofd van de Religieuze Zionistische Partij, werd door zijn seculiere collega’s bekritiseerd omdat hij deze week in een interview met religieuze media zei dat de Schrift het economische beleid van Israël zal dicteren tijdens zijn ambtstermijn als minister van Financiën.
“Ze hebben veel verschillende economische systemen geprobeerd, toch? Ze hebben kapitalisme geprobeerd, neo-socialisme, maar er is één ding dat ze niet hebben geprobeerd – een economische benadering die ‘Als je trouw gehoorzaamt’ heet,” zei Smotrich tegen het ultraorthodoxe weekblad Mishpacha.
Smotritch verwees naar Deuteronomium 11:13-14, waarin staat:
“En het zal gebeuren, wanneer u nauwgezet luistert naar mijn geboden die ik u heden gebied, door de HEERE, uw God, lief te hebben en Hem te dienen met heel uw hart en met heel uw ziel, dat Ik regen voor uw land zal geven op zijn tijd, vroege regen en late regen, zodat u uw koren, uw nieuwe wijn en uw olie kunt inzamelen.
Vervolgens legde hij het voor de hand liggende uit: “Als we de Thora volgen, zullen we beloond worden met financiële overvloed en een grote zegen. Dat zal mijn economische benadering zijn.”
Nu, voordat de meer seculier denkenden gaan janken dat een religieuze gek het land gaat ruïneren door de wetenschap van de economie te negeren, benadrukt Smotrich dat hij het economisch beleid op een volledig professionele manier zal benaderen. Maar ook dat het tijd is om de Bijbel niet langer buiten beschouwing te laten.
“Je kunt geen kippa dragen, naar de synagoge gaan en je vervolgens gedragen alsof je seculier bent,” merkte hij op. “Als we in God geloven, dan geloven we. Wij geloven dat Israël meer Thora en Jodendom moet promoten, en meer van het gebod om het land te vestigen, en meer daden van liefdevolle vriendelijkheid en meer solidariteit.”
“En dan zal God ons belonen met grote overvloed,” besloot Smotrich.
Wat zegt de Bijbel over welvaart?
De Bijbel spreekt maar liefst 219 keer over rijkdom en economische voorspoed, verspreid over de Tenach (het zogenaamde “Oude” Testament) en het Nieuwe Testament. Veel van die welvaartsbijbelverzen hebben betrekking op nationale economieën, in de eerste plaats die van Israël, maar ook die van Egypte en andere landen.
God zegende de hele natie Egypte in antwoord op de gehoorzaamheid en rechtvaardigheid van één man – Jozef.
“Toen eindigden de zeven jaren van overvloed die er in het land Egypte geweest waren, en begonnen de zeven jaren van hongersnood te komen, zoals Jozef gezegd had. Er was honger in alle landen, maar in heel het land Egypte was brood. Toen ook heel het land Egypte honger kreeg, schreeuwde het volk bij de farao om brood, en de farao zei tegen alle Egyptenaren: Ga naar Jozef en doe wat hij u zegt. Toen er honger in heel het land was, opende Jozef alle korenschuren en verkocht koren aan de Egyptenaren, want de honger werd sterk in het land Egypte. Uit alle landen kwamen ze in Egypte bij Jozef koren kopen, want de honger was in alle landen sterk.” (Genesis 41:53-57)
Het oude Israël genoot lange tijd van nationale voorspoed door het rechtvaardige gedrag van haar heersers. En omgekeerd leed het onder het bewind van snode figuren.
De regering van koning Salomo is het meest bekend als een tijd van ongekende voorspoed, zowel door zijn eigen toewijding aan Gods Woord als door Gods beloften aan zijn trouwe vader, koning David.
Maar de meest directe passage onder de vele welvaartsbijbelverzen is Jozua 1:8, waarin de opvolger van Mozes het volk Israël instrueert:
“Dit boek met deze wet mag niet wijken uit uw mond, maar u moet het dag en nacht overdenken, zodat u nauwlettend zult handelen overeenkomstig alles wat daarin geschreven staat. Dan immers zult u uw wegen voorspoedig maken en dan zult u verstandig handelen.”
Zou dit eenvoudige concept in onze tijd nog steeds opgaan? Bezalel Smotrich rekent erop.