
Het team van Benjamin Netanyahu heeft waarschuwingsbrieven gestuurd naar grote Israëlische nieuwszenders om hen dringend te verzoeken een agressieve reclamecampagne tegen de premier die “aanzet tot geweld” niet uit te zenden.
De reclamecampagne, die begon onder de slogan “Jij bent de leider. Je bent schuldig”, begon eind vorige maand. Tot nu toe zijn de reclamespots alleen uitgezonden op Channel 12, maar ze zijn sterk aanwezig op sociale mediaplatforms zoals YouTube, Facebook, Instagram en X.
De reclamespots begonnen met een spot van vijf seconden en zijn sindsdien steeds langer geworden. In een spot van 30 seconden krijgt Netanyahu de schuld van het bloedbad van 7 oktober omdat hij eerdere beloften om Hamas omver te werpen niet is nagekomen, de leider van de terreurgroep in de Gazastrook, Yahya Sinwar, heeft vrijgelaten als onderdeel van de gevangenenswap in 2011 voor IDF-soldaat Gilad Shalit en heeft toegestaan dat Qatar Hamas van geld voorzag. “14 jaar lang hebben jullie Hamas opgebouwd”, luidt de tekst van de advertentie.
De advertentie is geproduceerd door een groep die zichzelf “Kippur Fighters 73” noemt en bestaat uit veteranen van de Jom Kippoer Oorlog. De leiding van de groep voert actief campagne tegen de gerechtelijke hervorming van de regering Netanyahu sinds het uitbreken van het huidige conflict.
In reactie op berichten over de poging van de premier om hen het zwijgen op te leggen, verklaarde de groep: “Netanyahu staat onder druk van een campagne die duidelijk maakt – degene die aan het hoofd [van de regering] staat en die 14 jaar lang Hamas heeft opgebouwd en waarschuwingen heeft genegeerd, is de schuldige.
“Netanyahu’s pogingen om de campagne op te schorten en de vrijheid van meningsuiting met voeten te treden, tonen aan dat er geen andere keuze is dan hem te vervangen en de verkiezingen onder ogen te zien,” ging Kippur Fighters 73 verder.
Volgens Speed Digital, een nieuwssite over technologie, is de campagne goed gefinancierd, aangezien de groep 250.000 shekels (ongeveer 68.500 euro) heeft uitgegeven aan Meta (Facebook, Instagram) en een vergelijkbaar bedrag aan Google en X.
De website schat dat er de afgelopen twee weken alleen al tussen de 250.000 en 400.000 shekels (ongeveer 110.000 euro) zijn uitgegeven aan reclame op Channel 12.
De cijfers voor sociale media hebben betrekking op de laatste 30 dagen, wat betekent dat ze eerdere, minder extreme advertenties van de groep omvatten, die opriep tot vervroegde verkiezingen en het aftreden van Netanyahu, maar hem niet direct verantwoordelijk hield voor het bloedbad van 7 oktober.
Speed Digital zei dat het de financiers van Kippur Fighters 73 niet kon identificeren en de eigenaars van het internetdomein van de groep wilden niet bij naam genoemd worden.