Israël kan de sociale media oorlog niet winnen, en dat is oké

Het is belangrijk om te beseffen dat de discussies op sociale media in de bredere context geen echte rol spelen.

Door Uri Pilichowski | | Onderwerpen: vooringenomenheid van media
Sociale media zijn een belangrijk toneel geworden voor het Israëlisch-Palestijnse conflict. Foto: Sophie Gordon/Flash90 Foto: Sophie Gordon / Flash 90

(JNS) Zionisten en aanhangers van Israël die sinds het bloedbad tijdens het Simchat Thora-feest op 7 oktober 2023 tijd hebben doorgebracht op sociale media, zijn steeds meer gefrustreerd en bezorgd over het aanzienlijk hogere aantal anti-Israëlische uitlatingen in vergelijking met pro-Israëlische uitlatingen.

Pro-Israëlische makers van content op sociale netwerken worden steeds vaker het doelwit van zogenaamde “social media-bombardementen”. Dit zijn gecoördineerde online aanvallen waarbij tientallen, honderden of zelfs duizenden accounts – vaak ook geautomatiseerde bots – pro-Israëlische berichten overspoelen met massale reacties en berichten. Deze bevatten doorgaans anti-Israëlische of antisemitische slogans en zijn bedoeld om de betrokkenen te intimideren, hun bereik te beperken en het publieke debat te manipuleren.

Het staat buiten kijf dat je als pro-Israëlstem op internet in de minderheid bent tussen miljarden mensen. Onderzoek van Northeastern University toont aan dat pro-Palestijnse berichten op de sociale media-app TikTok aanzienlijk talrijker zijn dan pro-Israëlische berichten en een heel ander patroon volgen.

Volgens de studie komt het patroon van pro-Palestijnse berichten overeen met een langdurige sociale beweging, terwijl het patroon van pro-Israëlische berichten typisch is voor de periode na een belangrijke nieuwsgebeurtenis. Het aantal pro-Israëlische berichten dat op TikTok is geplaatst, is sinds de aanval van Hamas op Israël op 7 oktober gestaag afgenomen, zo blijkt uit het onderzoek. Bij de pro-Palestijnse berichten is het tegenovergestelde het geval.

Volgens een analyse van het socialmediaonderzoeksbureau Humanz zijn er sinds 7 oktober 2023 in totaal 7,39 miljard berichten met pro-Israëlische tags op Instagram en TikTok geplaatst, tegenover 109,61 miljard berichten met pro-Palestijnse tags. Liav Refael-Chen, CEO van Humanz, merkte op: “Het is moeilijk te negeren dat hier geld in het spel is.”

De verdeling van de berichten op deze platforms is duidelijk tegen Israël gekant: slechts 6,3% gebruikt een pro-Israëlische hashtag, 93,7% een pro-Palestijnse.

Uit een rapport in The Economist over de stemming op sociale media bleek dat op 7 oktober 2023 pro-Israëlische en pro-Palestijnse berichten ongeveer even sterk vertegenwoordigd waren op sociale media. Op 19 oktober 2023 waren pro-Palestijnse berichten 3,9 keer zo vaak te vinden als pro-Israëlische berichten.

Binnen twee maanden na het begin van de oorlog van Israël in de Gazastrook kon Mark Scott van Politico schrijven: “In die zin verschilt het conflict in Gaza niet van andere oorlogen in de 21e eeuw, waarin dominantie in de digitale media inmiddels deel uitmaakt van de algemene strategie van de conflictpartijen om de harten en hoofden van de bevolking te winnen, in contact te komen met gelijkgestemde supporters en de beweringen van tegenstanders te weerleggen.”

“Wat de oorlog in het Midden-Oosten echter onderscheidt van andere oorlogen”, aldus Scott, “is de onevenredige omvang van de online communicatie. Door de individuele ervaringen die iedereen opdoet via algoritmen op sociale media die zijn afgestemd op zijn of haar interesses, is dit moeilijk te generaliseren. Gemiddeld zijn er echter aanzienlijk meer pro-Palestijnse berichten op Instagram, TikTok en YouTube dan pro-Israëlische.”

Scott speculeerde: “Gezien de omvang van de pro-Palestijnse inhoud in vergelijking met de pro-Israëlische inhoud (wat op zich geen exacte wetenschap is), kunnen we veronderstellen dat wereldwijd meer mensen zich collectief met deze berichten bezighouden – alleen al vanwege de enorme hoeveelheid geproduceerde inhoud.”

Een artikel in de Washington Post, waarin pro-Israëlische en pro-Palestijnse inhoud werden vergeleken, kwam tot de conclusie dat pro-Palestijnse hashtags ouder en meer ingeburgerd zijn, waardoor ze meer tijd hebben gehad om berichten te verzamelen, en dat de mondiale demografie, met name in landen met een moslimmeerderheid, bijdraagt aan een grotere betrokkenheid bij pro-Palestijnse inhoud.

Deze statistieken baren velen in de pro-Israëlische gemeenschap steeds meer zorgen. De Israëlische regering blijft niet stilzitten. In de meest recente begroting krijgt het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken, naast de middelen voor zijn bestaande activiteiten, 150 miljoen dollar voor wat officieel “publieke diplomatie” of in het Hebreeuws “Hasbara” wordt genoemd. Dit bedrag is meer dan 20 keer zo hoog als de middelen die de afgelopen jaren voor dergelijke maatregelen zijn uitgetrokken.

Veel mensen in de pro-Israëlische gemeenschap vinden dat de Israëlische regering niet genoeg doet. Ze eisen een ‘oorlogsruimte’ met soldaten die als mediaoorlogers optreden tegen anti-Israëlische berichten en deze weerleggen met feiten en cijfers die de anti-Israëlische berichten van Israëls online tegenstanders tegenspreken. Hun logica is begrijpelijk. Als de Israëlische strijdkrachten zoals in de afgelopen twee jaar het slagveld kunnen domineren, kunnen Israëlische socialemediastrijders het internet domineren.

Het idee dat Israël de oorlog op sociale media kan winnen, heeft verschillende zwakke punten. Het meest fundamentele probleem waarmee Israël altijd zal worden geconfronteerd, is het aantal mensen. Er zullen altijd meer mensen zijn die Israël afwijzen dan mensen die het steunen. Aangezien Israël in dit spel van aantallen altijd aan het kortste eind zal trekken, zullen we nooit op elke tweet kunnen reageren.

Zelfs als Israëls elite-eenheid van socialmediastrijders de vijfduizend belangrijkste accounts zou identificeren en alleen daarop zou reageren, zou ze nooit alle reacties en antwoorden kunnen bijhouden en zouden al haar tegenargumenten ten onder gaan. Uiteindelijk zou deze eenheid alleen worden opgemerkt door mensen die Israël toch al steunen. Deze eenheid zou uitsluitend in een echokamer bestaan.

De tweede fout in het idee van een socialmedia-oorlogseenheid is de aanname dat feiten een rol spelen op sociale media. Berichten met vreselijke gemanipuleerde beelden winnen de oorlog op sociale media. Israël zal nooit bereid zijn om te liegen en beelden te vervalsen om de oorlog op sociale media te winnen. In een oorlog met twee partijen, waarin slechts één partij zich aan de regels van het fatsoen houdt, zijn we gedoemd te mislukken en hebben we geen kans op succes.

Deze pessimistische visie kan voor sommigen deprimerend zijn en misschien zelfs in strijd met het zionistische ethos dat er geen oorlog is die Israël niet kan winnen, maar het is belangrijk om te beseffen dat de strijd op sociale media over het algemeen niet echt van belang is.

Hoewel het onderwerp nog niet voldoende is onderzocht om volledig te kunnen steunen op reeds gevestigde aannames, wijzen eerste onderzoeken naar de invloed van sociale media op de publieke opinie en de politiek erop dat sociale media de politieke polarisatie of de publieke opinie niet wezenlijk versterken.
Deze studies komen tot de conclusie dat sociale media bestaande verdeeldheid eerder versterken dan nieuwe verdeeldheid creëren. Een onderzoeker gaf het volgende commentaar op de resultaten: “Deze resultaten zouden de wijdverbreide bezorgdheid moeten verminderen dat sociale media een belangrijke drijvende kracht zijn achter polarisatie in de samenleving.”

De echte strijd, die de feiten ter plaatse verandert, wordt uitgevochten op het slagveld en in de hoofdsteden van de wereld, met name in het Amerikaanse Congres. In tegenstelling tot de huidige vrees laten congresleden zich bij het vormgeven van hun beleid ten aanzien van Israël niet leiden door de stemming op sociale media. Er zullen altijd congresleden zijn die hun waarden inruilen voor de volgende microfoon of meer likes op Instagram, maar de meeste congresleden nemen hun beslissingen op basis van de betrekkingen tussen de VS en Israël en met inachtneming van de nationale veiligheid van de Verenigde Staten. Een sterke relatie met Israël is in het belang van de nationale veiligheid van de VS en wordt daarom krachtig ondersteund in het Congres.

Het is verontrustend om door een tijdlijn te scrollen vol met honderden en duizenden anti-Israëlische en antisemitische berichten, en het kan de gebruiker van sociale media doen vrezen dat de hele wereld tegen Israël is. Het is belangrijk om te beseffen dat veel, zo niet de meeste van deze berichten bots zijn, het resultaat zijn van een betaalde campagne of gepost zijn door een groep losers die weinig tot geen invloed hebben op de echte wereld.

Het “slagveld” van de sociale media aan de vijanden van Israël overlaten is geen verlies voor Israël, maar een erkenning van de irrelevantie van sociale media.

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox