Tacheles met Aviel: “Iedereen die niet koosjer eet, is dom”

Tacheles, ik spreek frank en vrij mijn mening uit. De rabbijnse preken zijn vaak grappig, vrolijk en voor velen onbegrijpelijk.

Door Aviel Schneider | | Onderwerpen: Jodendom
Israël's Sefardische opperrabbijn Yitzchak Joseph. Foto: Olivier Fitoussi/Flash90

“Iemand die zich niet aan de bijbelse eetregels houdt, is dom,” is ongeveer wat Israëls Sefardische opperrabbijn Yitzchak Joseph zei in zijn wekelijkse preek in de synagoge op de laatste Shabbat-uitgang. “Iemand die niet koosjer eet, wordt dom en zijn hersenen worden dof. Hij kan dingen niet begrijpen en hij snapt het niet. Maar zodra hij koosjer gaat eten, kun je die persoon gaan beïnvloeden,” zei hij letterlijk. “Ik zie wat er gebeurt in de seculiere samenleving, dit zijn arme mensen, ze hebben geen voldoening in het leven. Deze mensen zijn jaloers op ons, alles is jaloezie op de ultraorthodoxe samenleving.”

De opperrabbijn benadrukte dit in verwijzing naar het gedrag van seculiere Joden in Tel Aviv die het openbare gebed van religieuze Joden op Jom Kippoer-dag verhinderden, omdat ze een afscheiding tussen mannen en vrouwen hadden opgehangen.

Dit soort preken zijn vaak moeilijk te begrijpen en vaak onbegrijpelijk voor de meerderheid van het volk. Zelfs zijn vader, de voormalige opperrabbijn en oprichter van de Sefardische Shas-partij, Rabbi Ovadia Joseph, maakte een groot deel van de Joodse bevolking boos in zijn wekelijkse toespraken. In de zomer van 2009 zei Rabbi Ovadia Josef dat “seculiere studenten zo dom zijn als dieren”. Zelfs toen waren mensen geschokt door deze uitspraak en door veel andere preken van de opperrabbijn. “De Tora-studenten gaan na de dienst in de synagoge naar huis en maken Kiddush, omdat ze weten hoe ze Kiddush moeten maken. Maar degenen die in de seculiere scholen leren zijn als domme dwazen. Deze studenten weten niet wat Kiddush (gebed over wijn aan het begin van Sjabbat) is en gedragen zich als beesten. Ze haasten zich onmiddellijk om te eten zonder kiddush op Sjabbat. Het is een groot gebod om deze mensen te bekeren.”

Archieffoto: Rabbi Ovadia Yosef (L), met zijn zoon, de nieuw gekozen Sefardische opperrabbijn Yitzchak Joseph. 25 juli 2013. foto door FLASH90

“We moeten deze mensen aanmoedigen, hen dichterbij brengen en hen tot inkeer brengen. Ik zit in de (rabbinale) rechtbank, ik zie gevallen van wat er gebeurt in de seculiere samenleving. Dit is gevaarlijk, ze hebben geen voldoening en geen zin in het leven,” zei hij in dezelfde preek. “Het is allemaal voor de geneugten van deze wereld. Het is ongelooflijk, maar we moeten hen dichter bij ons brengen en hen bekeren.” En dan legt hij uit waarom de niet-religieuze Joden jaloers zijn. “We hebben kinderen, we hebben vakantie, we gaan met onze kinderen op vakantie. Dat maakt hen jaloers op ons,” zegt opperrabbijn Joseph Junior.

In dit geval wil ik ze een beetje een pas geven, ze gebruiken vaak bewoordingen uit het Hebreeuws van de Talmoed en de Misjna, die voor de meeste Israëli’s vreemd zijn in de spreektaal van vandaag. Voor Zoon en Vader zijn seculiere Joden domme mensen omdat ze Gods zegeningen missen of verspillen. Eén keer omdat ze niet koosjer eten en een andere keer omdat ze de wekelijkse Kiddush niet aan de familietafel vieren. Op het moment dat men koosjer eet, hebben de rabbijnen weer op een bepaalde manier invloed op de vrome Jood. Wie zich niet aan de Bijbelse geboden houdt, hoewel die uitdrukkelijk zijn geboden, heeft als het ware zijn hersenen afgestompt. En daarom beschreef wijlen de rabbijn deze mensen als beesten die op vrijdagavond aan tafel niet eens tijd hebben om God te danken voor de verlossing uit de slavernij.

Ultraorthodoxe vertegenwoordigers van het opperrabbinaat van Israël met een koosjer certificaat voor een restaurant in het centrum van Jeruzalem. Archieffoto: Hadas Parush/Flash90

Rabbi Yitzchak Yosef voelt zich daarom verplicht om zijn seculiere broeders en zusters te helpen. Deze rabbijnen bedoelen het niet kwaad, maar ze spreken met terminologie die de volgende persoon in het volk boos maakt of doet glimlachen. Ik ken domme mensen aan alle kanten, onder seculiere en orthodoxe Joden. Iedereen die Gods geboden of weg niet volgt volgens hun inzicht is dom en dat doet deze rabbijnen pijn. Maar ja, zij kennen geen ander jodendom waar joden lichtere kosjeregels volgen en Kiddush aan de sjabbattafel anders houden zonder eerst naar de synagoge te gaan. Mijn kinderen zijn opgegroeid met vrijdagavond Kiddush vanaf de eerste dag, tot op de dag van vandaag. Ik beschouw mezelf, net als vele anderen onder de mensen, niet als “dom of iemand met domme hersenen”. Nog iets, ik neem deze bewering van de rabbijnen ook niet ter harte. Ik begrijp wie ze zijn en wat hun taak onder de mensen is.

Natuurlijk maakte dit de andere kant van het Joodse volk boos, en daarom reageerde oppositieleider Yair Lapid: “Hij is niet de opperrabbijn van Israël, maar de rabbijn van een luide minderheid, die vanaf het podium miljoenen Joden vervloekt die in het leger dienen, hun leven riskeren en opofferen, werken en dit land in leven houden. In één ding had hij gelijk, vanavond voelen de seculiere Joden zich echt dom omdat zij zijn salaris betalen,” zei Lapid. Avigdor Lieberman, de partijleider van Israel Beitenu zei soortgelijke dingen, “de enige domheid is dat de seculiere samenleving een salaris betaalt aan slechte mensen zoals jij.”

Net zoals seculiere Joden niet altijd de Hebreeuwse terminologie van hun orthodoxe broeders kunnen begrijpen, hebben orthodoxe Joden vaak problemen met de volkstaal van hun seculiere broeders en zusters. Natuurlijk springen Lapid en Lieberman meteen op de hete brij van dergelijke rabbijnen, maar soms, denk ik, moet je anders reageren, of liever helemaal niet. Vooral in een tijd als deze, waarin alles onder de mensen steeds meer tegen de naaste gericht is.

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox