
Een online leerplan dat door de Palestijnse Autoriteit is gemaakt voor leerlingen in de Gazastrook tijdens de oorlog van Israël tegen Hamas, blijft geweld en martelaarschap verheerlijken en staat vol antisemitische stereotypen die worden onderwezen in klaslokalen die door Hamas worden geleid en waarin de aanvallers van 7 oktober 2023 worden geprezen, aldus een Brits panel van deskundigen op maandag.
De bevindingen, die werden verkregen in de nasleep van de door Hamas geleide aanval in het zuiden van Israël en de bijna anderhalf jaar durende oorlog die daardoor in Gaza uitbrak, zijn in strijd met de toezeggingen die de Palestijnen hebben gedaan aan donorlanden over onderwijshervormingen. Ze komen op een moment dat westerse landen die de in Ramallah gevestigde Palestijnse Autoriteit financieren, blijven pleiten voor het overnemen van de controle over Gaza van Hamas.
De in Londen gevestigde NGO Impact-se (Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education) heeft in een onderzoek vastgesteld dat de schoolboeken die dit jaar worden gebruikt voor bijna 300.000 Palestijnse schoolkinderen in de klassen 1 tot 12 in Gaza de staat Israël van de kaart vegen en vol staan met “grafische voorstellingen van geweld” en antisemitisme.
Het rapport merkt ook op dat in ten minste vier pas geopende scholen in Gaza onder controle van Hamas, de ergste aanval op het Joodse volk sinds de Holocaust openlijk wordt gevierd, met behulp van schoolboeken en lesmateriaal dat vol staat met opruiing.
“Als de internationale gemeenschap vrede en stabiliteit in het Midden-Oosten wil steunen, zal ze het belang erkennen van een onderwijssysteem in Gaza dat vrede bevordert – geen haat,” zei de Israëlische onderminister van Buitenlandse Zaken Sharren Haskel. ‘Zolang Hamas het burgerbestuur in Gaza in handen heeft, zal de indoctrinatie van kinderen met de radicale islam via het onderwijssysteem doorgaan, wat toekomstige conflicten alleen maar zal aanwakkeren,’ zei ze.
Ze voegde eraan toe dat de Europese Unie haar invloed moet aanwenden om de Palestijnse Autoriteit te dwingen een standaard onderwijsprogramma te gebruiken dat vrede, coëxistentie en tolerantie bevordert.
“Op dit moment financiert de Europese Unie een radicaal islamitisch leerplan,” zei ze. ”Elk leerplan dat extreem geweld en het bloedbad van 7 oktober verheerlijkt, is een absolute schande die niet moet worden ondersteund door de internationale gemeenschap.”
Antisemitisme
De verkorte online schoolboeken van de Palestijnse Autoriteit blijven antisemitische verhalen en afbeeldingen gebruiken, ondanks hun eerdere belofte om zich te houden aan de onderwijsnormen van UNESCO, zo bleek uit het onderzoek. Een geschiedenisboek voor de 11e klas promoot bijvoorbeeld het eeuwenoude vooroordeel dat Joden de wereld beheersen door middel van de afbeelding van een hand die een davidster vasthoudt en een wereldbol vasthoudt. Een islamitisch leerboek versterkt verder antisemitische stereotypen door “de Joden” af te schilderen als “bedrieglijk, immoreel en manipulatief en vijandig tegenover de Islam”, aldus het rapport.
Aanzetten tot geweld
Het concept van de jihad wordt in het onderwijssysteem verheerlijkt en voorgesteld als het “hoogtepunt van de islam” en een directe weg naar “het bereiken van het martelaarschap”. Levendige beschrijvingen in poëtische beelden stellen martelaren voor als “bergbeklimmers die bergen beklimmen met hun vloeiende bloed”. In begeleidende oefeningen wordt de leerlingen gevraagd: “Hoe zagen de martelaren de dood onder ogen?” en wordt beschreven hoe “de dood hen greep met zijn houweel”.
Vanaf de eerste klas worden martelaren als goddelijk verheerlijkt. Kinderen leren leesoefeningen voor de Arabische letter H (hā) met de term “shahīd” (martelaar), terwijl jihad expliciet wordt beschreven als een van de “poorten naar het paradijs”, aldus de studie.
De nieuwe materialen onderwijzen ook wetenschap en wiskunde door een lens die aanzet tot geweld en haat tegen Israël. In een wiskundeoefening in de derde klas wordt leerlingen gevraagd om het aantal martelaren op te schrijven dat werd gedood tijdens de gewelddadige Eerste Intifada tegen Israël; in een statistiekles in de negende klas wordt leerlingen gevraagd om het aantal “martelaren” te berekenen dat door Israël werd gedood.
Haat op school
Terwijl de Palestijnse Autoriteit haar initiatief voor afstandsonderwijs in Gaza lanceerde, gaat de indoctrinatie van haat en geweld door in de pas geopende scholen die door Hamas worden geleid, zo bleek uit het onderzoek.
Vorige maand reciteerden leerlingen van de Al-Nasr basisschool in Gaza City bijvoorbeeld een gedicht waarin de massamoord van 7 oktober onder leiding van Hamas werd verheerlijkt. Op het schoolbord van een klaslokaal voor leerlingen van 7 tot 8 jaar stond “You are history, you are the Tufan [overstroming]”, een verheerlijking van de Hamas-aanval en de naam voor de aanvallen (“Al-Aqsa overstroming”).
Op de Muscat Girls’ High School in het vluchtelingenkamp Nuseirat leren leerlingen uit een lesboek dat een gewelddadig gedicht bevat van de Egyptische dichter Hashim Al-Rifa’i, waarin expliciet staat dat er op een dag een gewelddadige terugkeer zal zijn naar Israëlische steden, geweren in de hand.
Slechte internationale onderwijsnormen
Het onderzoek concludeert dat het leerplan van 2025 “niet voldoet aan de internationale basisnormen voor onderwijs” en in tegenspraak is met de toezeggingen die de Palestijnse Autoriteit vorig jaar aan de EU heeft gedaan toen zij beloofde om haar onderwijsinhoud te hervormen in volledige overeenstemming met de UNESCO-normen voor vrede en tolerantie in het onderwijs in ruil voor voortzetting van de EU-financiering. Een dialoog op hoog niveau tussen de EU en de Palestijnse Autoriteit over de “resultaten van de hervorming” is gepland voor volgende maand in Brussel.
Het hoofd van de organisatie die het onderzoek uitvoerde, zei maandag dat de Palestijnse Autoriteit niet was geslaagd voor de “lakmoesproef” na de ondertekening van een overeenkomst met de EU waarin zij zich verplichtte tot hervorming van haar onderwijsprogramma.
“We zien opnieuw dat de Palestijnse Autoriteit haat en geweld diep in haar leerplan blijft verankeren, waarbij antisemitisme, de verheerlijking van terrorisme en de ontmenselijking van Israëli’s schaamteloos worden onderwezen,” zei Marcus Sheff, uitvoerend directeur van IMPACT-se. “Palestijnse klaslokalen blijven een broedplaats voor extremisme, omdat nieuw lesmateriaal dezelfde oude gevaarlijke verhalen versterkt.”
Uit een eerder onderzoek van de organisatie, dat vorig jaar werd gepubliceerd, bleek dat Saoedi-Arabië vrijwel alle antisemitische en anti-Israëlische materialen uit zijn schoolboeken heeft verwijderd.