Verschillende buitenlandse luchtvaartmaatschappijen hebben hun vluchten naar Israël hervat na de staakt-het-vuren-overeenkomst met Libanon. Verwacht wordt dat volgende maand nog meer luchtvaartmaatschappijen hun vluchten zullen hervatten, op voorwaarde dat de rust aanhoudt en de veiligheidssituatie verder verbetert.
Azerbaijan Airlines is van plan om zijn route Tel Aviv-Baku te hervatten vanaf 30 november, de Griekse nationale luchtvaartmaatschappij Aegean Airlines kondigde de hervatting van haar vluchten naar Israël aan vanaf 10 december en de Hongaarse lagekostenmaatschappij Wizz Air zal haar activiteiten in Israël geleidelijk hervatten vanaf 20 december.
Verwacht wordt dat ook de grote Europese luchtvaartmaatschappijen, die hun vluchten naar Israël tot midden december hadden opgeschort, hun activiteiten vóór de kerstvakantie zullen hervatten, op voorwaarde dat de situatie aan het noordelijke front van Israël rustig blijft.
De drie grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen vliegen nog steeds niet naar Israël, waardoor El Al een virtueel monopolie heeft op trans-Atlantische vluchten. Dit heeft de tarieven opgedreven, terwijl er een onderzoek loopt naar de Israëlische nationale luchtvaartmaatschappij wegens vermeende prijsafspraken.
De Israëlische luchtvaartmaatschappij Israir overweegt om al in januari met vluchten naar New York te beginnen. Voorwaarde is wel dat het Israëlische parlement een wet wijzigt die luchtvaartmaatschappijen niet verplicht hun passagiers te compenseren bij vertragingen of annuleringen tijdens een oorlog. Andere luchtvaartmaatschappijen stellen dezelfde eis.
Zowel United als American Airlines hebben hun vluchten naar Israël voor onbepaalde tijd opgeschort, terwijl Delta momenteel van plan is om haar vluchten naar Tel Aviv in april te hervatten. United en Delta hebben in voorgaande jaren geprobeerd hun vluchten tijdelijk te hervatten, maar moesten deze na hernieuwde escalaties weer opschorten, terwijl American zich volledig terugtrok.
Een groep Israëlische high-tech executives overweegt vluchten naar New York aan te bieden met een nieuwe luchtvaartmaatschappij genaamd TechAir, omdat er niet genoeg stoelen beschikbaar zijn op de populaire route.
“De luchtvaartindustrie in en rond Israël zit in een impasse,” vertelde Mark Feldman, directeur van Diesenhaus Tours in Jeruzalem, donderdag aan JNS.
Hij wees erop dat januari en februari meestal de laagste reismaanden zijn in Israël, dus er is geen onmiddellijke noodzaak voor Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen om actie te ondernemen, ondanks het staakt-het-vuren met Libanon dat net in werking is getreden.
“Ik hoop dat de luchtvaartmaatschappijen die Israël hebben verlaten hun geplande terugkeerdata zullen vervroegen wanneer we in de komende weken rust zien aan het noordelijke front,” voegde Feldman eraan toe.