Israël wordt vervoersknooppunt, maar betrekkingen met China kunnen eronder lijden

De voorgestelde transportcorridor zou de invloed van Peking en Moskou in het Midden-Oosten verminderen.

Door Pesach Benson | | Onderwerpen: China
Een containerschip in de haven van Haifa, 27 mei 2023. Foto: Yoav Dudkevitch / TPS

Leiders die de G20-top in New Delhi bijwoonden, kondigden plannen aan om een transportcorridor te creëren tussen India en Europa via het Midden-Oosten. Dit initiatief zou van Israël – in het bijzonder de haven van Haifa – een belangrijk knooppunt maken voor de levering van goederen, maar zou ook de relaties van Israël met China onder druk zetten.

De Amerikaanse president Joe Biden schetste zaterdag zijn visie op het initiatief: “Als een belangrijk onderdeel van deze corridor zullen we investeren in schepen en spoorwegen die … van India naar Europa reiken en verbinding maken via de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Jordanië en Israël, waardoor havens op twee continenten met elkaar worden verbonden.”

Het initiatief heeft nog geen naam, tijdschema of budget. Maar het heeft in Jeruzalem nieuw optimisme aangewakkerd dat een vredesakkoord met Saoedi-Arabië – een noodzakelijke voorwaarde – misschien niet ver weg is.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu sprak zondag tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering zijn steun uit voor de reiscorridor.

“Deze visie die wordt gepusht door president Biden, samen met de landen van Europa en de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië en anderen, van een transportcorridor van spoorwegen, zeeverbindingen, glasvezelkabels en elektriciteitsleidingen, inclusief aardgas en waterstof (de energie van de toekomst), die zal gaan van India, dat wil zeggen, van Azië, over het Arabische schiereiland, door de staat Israël, naar Europa – dit is een enorme verandering,” zei Netanyahu.

“Het land Israël is altijd een doorgangspunt geweest voor rijken die ons in veroveringscampagnes in alle richtingen hebben vertrapt. Nu is de staat Israël een ander soort doorgangsland geworden. Het is een belangrijk knooppunt in de wereldeconomie geworden, een brug van vrede die ons verandert,” vervolgde hij.

“We hebben van Israël al een wereldknooppunt gemaakt op het gebied van cyber, water en aardgas, en nu doen we hetzelfde op het gebied van transport, energie en wereldwijde communicatie. Ik denk dat dit een grote zegen is,” zei Netanyahu.

Over een spoorverbinding tussen Israël, Jordanië en de Saoedi’s, bekend als “Tracks for Peace” of “Tracks for Regional Peace”, wordt al enkele jaren af en aan gesproken.

En er zou dan meer verkeer zijn in de Baai van Haifa. Een consortium onder leiding van de Adani Group, een internationaal conglomeraat uit India, voltooide in januari de aankoop van de haven van Haifa voor $1,15 miljard. De aankoop houdt geen verband met de afzonderlijke door China gerunde terminal Haifa Bayport aan de overkant van de baai, die in de VS tot bezorgdheid heeft geleid.

Israël wilde beide havens privatiseren om het profiel van de stad als knooppunt voor internationale scheepvaart te versterken, kosten te besparen en faciliteiten te moderniseren.

De havens van Haifa, beheerd door India en China.

Lauren Dagan Amoss, een India-expert die politieke wetenschappen doceert aan de Bar Ilan Universiteit in Ramat Gan, zei dat het initiatief de betrekkingen tussen Israël en China verder onder druk zou zetten.

Op de vraag of de corridor een tegenwicht zou vormen voor de Chinese of Russische invloed in het Midden-Oosten – in het bijzonder Pekings Belt and Road Initiative – zei Dagan Amoss dat de reiscorridor die invloed zou “verminderen”.

“Rusland is erg zwak in het Midden-Oosten. China is erg machtig,” zei ze. Het initiatief “is erop gericht om de macht van China te verminderen. India wil dat. De VS wil dat.”

De 1,7 miljard dollar kostende Haifa Bayport terminal, die wordt geëxploiteerd door het Chinese staatsbedrijf Shanghai International Port Group, werd in 2021 in gebruik genomen.

Dagan Amoss zei dat de aankondiging van de G20-top betekende dat “het verkeer naar de door India gerunde haven zal stromen. Dit zal problemen veroorzaken tussen Israël en China. Geen grote problemen, maar het zal een last zijn”.

Een andere complicatie is de angst dat de Adani Group zijn haven in Haifa niet op tijd zal upgraden, zei ze.

“Ik denk niet dat ze daar al met het werk zijn begonnen,” zei Dagan Amoss. “We vertrouwen op de Adani’s. We hebben hen de haven voor weinig geld gegeven. We hebben hen de haven voor weinig geld gegeven, dus het wordt een heel groot probleem. Ik maak me zorgen.”

Ondanks deze zorgen is het belang van de transportcorridor voor Israël aanzienlijk, benadrukte Dagan Amoss, die uitlegde dat buurlanden zoals Egypte en Jordanië een grotere stimulans zullen hebben om met Israël samen te werken.

“Het betekent dat we een belangrijke plaats zijn waar goederen worden vervoerd van A naar B. We zijn een belangrijke speler in de transportsector. Het is cruciaal om te laten zien dat meer Arabische landen zaken willen doen met Israël en met India,” zei ze.

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox