IDF neemt nieuwe beschermende maatregelen voor hulptransporten naar Gazastrook

Volgens het Israëlische leger hebben verbeterde routes ontvoeringen door gewapende groepen in de Gazastrook aanzienlijk verminderd.

Door Yaakov Lappin | | Onderwerpen: Gazastrook
Vrachtwagens geladen met internationale humanitaire hulp komen de Gazastrook binnen via de Israëlische grensovergang Kerem Shalom in het zuiden van de Gazastrook op 1 juli 2024. Foto: Abed Rahim Khatib/Flash90.

De afgelopen dagen hebben de Israëlische Strijdkrachten (IDF) een nieuwe regeling ingevoerd om de veiligheid bij het vervoer van humanitaire hulp naar de Gazastrook te verhogen. Hulpgoederen zullen tijdens het eerste deel van hun reis via door Israël beveiligde routes in de Gazastrook worden vervoerd.

Binnen tien dagen kwamen 400 hulpvrachtwagens de Gazastrook binnen in vier konvooien van elk 100 vrachtwagens. Ze volgden routes langs de door de IDF gecontroleerde Philadelphi Corridor en de grensweg tussen de Gazastrook en Israël.

Volgens de IDF heeft dit initiatief geleid tot een aanzienlijke vermindering van ontvoeringen door Hamas-terroristen en criminele bendes, waardoor meer hulp de burgerbevolking in de Gazastrook kan bereiken.

Hulpgoederen die de Gazastrook binnenkwamen waren zeer kwetsbaar voor gewapende plunderaars, waarbij chauffeurs vaak gewond raakten bij kapingen.

Hamas en lokale criminele families onderschepten deze konvooien vaak, namen waardevolle voorraden in beslag en verkochten ze door op de zwarte markt tegen opgeblazen prijzen.

Gewapende en gemaskerde Palestijnen op vrachtwagens geladen met humanitaire hulp die de zuidelijke Gazastrook binnenkomen vanuit Israël via de grensovergang Kerem Shalom op 3 april 2024. Foto door Abed Rahim Khatib/Flash90.

Aan de Gazaanse kant van de Kerem Shalom grensovergang in het zuidelijke deel van de Gazastrook waren donderdag vrachtwagenchauffeurs en vorkheftruckchauffeurs – de laatsten zijn Gazaanse werknemers – druk bezig met het uitladen van goederen die door een veiligheidscontrolepost waren gegaan.

Een IDF-functionaris legde uit: “Hamasmensen, maar ik zou ook zeggen … maffiaclans, kwamen tot vandaag met vuurwapens en wapens, plunderden en stalen deze goederen en verkochten ze tegen ongelooflijke prijzen op de markt.”

De omvang van het probleem was immens. Volgens schattingen verdiende Hamas tot een half miljard dollar. Met dit geld kon de groep zijn militaire capaciteiten versterken, inclusief het financieren van de rekrutering en rekrutering van nieuwe terroristen in het noorden van de Gazastrook.

Het nieuwe konvooisysteem zou echter een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn. Vrachtwagens rijden nu over veiliger wegen van Kerem Shalom naar de aangewezen toegangspunten tot Gaza, waardoor de kans op diefstal minimaal is.

Vrachtwagens met hulpgoederen rijden de Gazastrook binnen bij de grensovergang Kerem Shalom in het zuiden van Israël op 29 januari 2024. Foto door Chaim Goldberg/Flash90.

Ondanks deze verbeteringen blijven er uitdagingen. Grote hoeveelheden humanitaire hulp staan vast bij de grensovergang Kerem Shalom omdat een aantal hulporganisaties weigert om chauffeurs de Gazastrook in te sturen uit veiligheidsoverwegingen.

“Sommige chauffeurs zijn gewond”, zei een bron bij de Israël Defence Forces op donderdag. Op dezelfde dag ontving het leger nieuws over een chauffeur die was neergeschoten en gewond door plunderaars.

Met hulpgoederen die vastzitten in meer dan 800 vrachtwagens bij de grensovergang, benadrukt de impasse de voortdurende risico’s voor hulpverleners in Gaza. Volgens sommige berichten hebben internationale hulporganisaties zelfs plunderaars betaald om aanvallen te voorkomen, vooral op leveringen van vitale goederen zoals medische voorraden.

  • Hier is een kijkje aan de Gazaanse kant van de Kerem Shalom Crossing met COL Abdullah, een commandant. pic.twitter.com/G2zztnfSqD – Israëlische Strijdkrachten (@IDF) 20 december 2024

Kolonel Abdullah Halabi, hoofd van de Israël Defence Forces Coordination and Liaison Authority voor Gaza, benadrukte de uitgebreide screening- en controleprocedures die nu van kracht zijn.

“Alle humanitaire hulp die aankomt in Kerem Shalom is geïnspecteerd door de Israëlische kant en we leveren het van hieruit aan de Gazastrook,” legde hij uit.

Halabi benadrukte ook de inspanningen van de IDF om de hulpleveringen te verhogen. Alleen al in december kwamen er gemiddeld 250 vrachtwagens per dag de Gazastrook binnen, waarvan 50 naar het noorden en 200 naar de centrale en zuidelijke gebieden van de Gazastrook.

Door gebruik te maken van alternatieve routes en Gate 96 bij Netzarim in het noorden van de Gazastrook, heeft de IDF veiligere routes gecreëerd voor hulpleveringen en het risico op plundering verminderd.

“We begeleiden ze van de Philadelphi-corridor naar de Rashid-weg [ten zuiden van Gaza Stad] … dan slagen ze erin om de vracht [via] een andere weg te brengen,” zei Halabi.

Vrachtwagens geladen met internationale humanitaire hulp komen de Gazastrook binnen via de Israëlische grensovergang Kerem Shalom in het zuiden van de Gazastrook op 1 juli 2024. Foto door Abed Rahim Khatib/Flash90.

De vracht wordt naar opslagplaatsen in Gaza gebracht die worden beheerd door internationale hulporganisaties en van daaruit wordt het vervoerd naar de humanitaire zone Al-Mawasi en naar de bevolkingscentra in Deir el-Balah en Nuseirat in het centrum van Gaza en andere gebieden.

Sommige hulporganisaties zoals UNICEF, World Central Kitchen, Save the Children en anderen hebben met succes gecoördineerd met de IDF om vitale voorraden te leveren. Anderen, zoals het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties en de Organisatie van de Verenigde Naties voor Hulpverlening aan Palestijnse Vluchtelingen in het Nabije Oosten (UNRWA), zijn niet succesvol geweest, waardoor vitale voorraden maandenlang ongebruikt zijn gebleven.

“Het belangrijkste obstakel of de grootste uitdaging is de capaciteit van de internationale gemeenschap [voor distributie],” zegt Halabi. Als zij meer vrachtwagens sturen, brengen wij meer vrachtwagens naar Kerem Shalom.

De Israëlische defensiemacht heeft hulporganisaties opgeroepen om hun inspanningen op te voeren en biedt extra infrastructuur aan om de leveringen te versnellen. Het risico op geweld schrikt velen echter af.

De Israëlische defensiemacht heeft herhaaldelijk bevestigd dat ze humanitaire hulp wil bieden aan burgers in Gaza, ondanks de voortdurende vijandelijkheden.

“Het belangrijkste belang van Israël is om zogenaamde humanitaire hulp naar de Gazastrook te brengen,” zei een officier van de Israëlische defensiemacht.

“Elke dag dringen we er bij de organisaties op aan om meer vrachtwagens te sturen,” zei Halabi.

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox