
Met de verwoesting van de Tempel in het jaar 70 werd een fundamentele hervorming van het Pesach noodzakelijk, omdat het nu niet langer mogelijk was het feest te vieren met een offer in de Tempel.
Vanaf de tweede eeuw ontwikkelde zich onder de Tana’itische Joden de traditie om de Pesach-avond te vieren op het Hellenistische Symposium, waar symbolisch voedsel werd gegeten en over de Uittocht uit Egypte werd gesproken. Deze feestdag ontwikkelde zich geleidelijk tot de Sederavond die wij vandaag de dag vieren. Rond dezelfde tijd ontwikkelde zich in de christelijke gemeenschappen een nieuwe manier om het Pascha te vieren: Pasen.
De eerste verwijzing naar het bestaan van het Pascha wordt gevonden in een werk van Melito van Sardis, die wordt beschouwd als een apostolische vader, rond het jaar 175 na Christus. Zijn “Over het Pascha” is een soort midrasj op Exodus 12, het hoofdstuk dat vertelt over het Pascha-maal van de Israëlieten in Egypte. Op een manier die doet denken aan de joodse midrasj leest Malito het hoofdstuk niet als een gewone tekst, maar als een tekst...
Word Lid
Lees alle content voor leden
Krijg exclusieve en verdiepende artikelen uit Israël.
Steun betrouwbare journalistiek, rechtstreeks vanuit Jeruzalem
Raak verbonden met Israël, vanuit huis.
Laat de stem van hoop en waarheid horen
Word onderdeel van de internationale Israel Today-familie

Al lid? Login hier.