Het breken van de sabbat is nog steeds een probleem in Israël

Was het echt een kwestie van leven en dood voor Bennett om Poetin te bezoeken op de door God aangewezen rustdag?

Door Tsvi Sadan |
De Israëlische premier Naftali Bennett, een religieuze Jood, wordt in eigen land bekritiseerd omdat hij de sabbat heeft gebroken voor een ontmoeting met de Russische president Vladimir Poetin, te midden van de aanhoudende oorlog in Oekraïne. Foto: Yonatan Sindel/Flash90

Twee privéjets stegen zaterdagochtend op van Israël naar Rusland. In de ene zat de religieuze premier Naftali Bennett. In de andere zat de religieuze minister van Huisvesting, Ze’ev Elkin. Hun missie, zo vertellen ze ons, was “levensreddend”, de enige reden waarom het een Jood is toegestaan deze heilige dag te ontheiligen.

Zijn er levens gered als gevolg van Bennetts ontmoeting met Vladimir Poetin op de sabbat? Voor zover wij weten niet. Weten we iets over het doel van deze ontmoeting, of wie het initiatief nam? Afgezien van speculaties, weten we dat niet. Als we Ha’aretz-verslaggever Yossi Melman mogen geloven, was het officiële doel van de ontmoeting het bereiken van een hoopvol staakt-het-vuren tussen Rusland en Oekraïne. Hij merkt echter op dat het moeilijk te aanvaarden is dat Bennett, van alle leiders, degene zou zijn die Poetin ervan zou kunnen overtuigen de oorlog te staken. Volgens Melman is Bennett slechts een pion in het spel van Poetin.

Waarom dan naar Rusland vliegen op de Sabbatdag? Nogmaals, als we Melman moeten geloven, die de mening van velen vertolkt, was het echte doel van deze reis Bennetts zinkende reputatie in Israël en daarbuiten te “redden”. Dat er geen echte urgentie was voor deze ontmoeting kan worden geleerd uit The New York Times, die meldde dat “er geen onmiddellijke informatie was over enig resultaat van de ontmoeting.” Met andere woorden, er is goede reden om aan te nemen dat Melman waarschijnlijk gelijk heeft. De bijeenkomst was in de eerste plaats een poging om Bennetts wankelende imago te herstellen.

Om het standpunt van Ha’aretz over deze zaak in andere woorden te zeggen: de “levensreddende” reden voor het ontheiligen van de sabbat was een misleiding die bedoeld was om de schijn van urgentie te wekken om Bennett te presenteren als een leider op gelijke voet met Benjamin Netanyahu. Terwijl ze dat slechts stilzwijgend deed, stemde deze linkse krant dus in met het perspectief van de rechtse Bennett – dat van een bedrieger die bereid is alles te doen wat nodig is om de macht te grijpen, inclusief het breken van een van de belangrijkste waarden van het Jodendom.

Het gedrag van Bennett deed denken aan de film The Frisco Kid uit 1979. Voor degenen die hem niet gezien hebben, dit is een western over Rabbi Avram Belinski (Gene Wilder), een nederige afgestudeerde student van een Poolse Yeshiva, die naar San Francisco wordt gestuurd om een Torarol af te leveren bij de synagoge van die stad. De onschuldige Avram valt ten prooi aan overvallers die hem met niets achterlaten, behalve de Torarol. Avram gaat in zee met bankrover Tommy Lillard (Harrison Ford), die hem meeneemt naar San Francisco. De film vertelt de beproevingen van de twee op een charmante manier.

Nadat Tommy een bank heeft beroofd, zijn de twee te zien terwijl ze vluchten voor hun achtervolgers. Maar als de sabbatavond aanbreekt, ziet de verbijsterde Tommy Avram van zijn paard afstijgen, het beest loszadelen en een kamp opzetten. Ondanks de levensbedreigende situatie weigert Avram de sabbat te ontheiligen. Maar om zijn leven te redden, moet hij zich haasten. Dus wat moet hij doen? Als afgestudeerde Yeshiva weet Avram wel het een en ander van het ombuigen van een wet, dus geeft hij een nieuwe interpretatie volgens welke de zon is ondergegaan, en dus de sabbat is geëindigd, wanneer hij haar niet meer kan zien.

Kamperen aan de voet van een hoge berg, Avram besluit dat de sabbat zal eindigen wanneer de berg de zon verbergt. Maar de achtervolgers naderen en de zon gaat te langzaam onder. Om de zaken te bespoedigen, buigt Avram naar beneden, waardoor de berg hoger wordt, en aanschouw een wonder. De zon is onder en de twee kunnen hun vlucht hervatten, geen moment te vroeg. Avram’s manier om de Sabbat te breken is zowel moedig als charmant. Hij probeerde het tenminste zo lang als hij kon in acht te nemen. Bennett is in dit licht een parodie op Avram, een type van een religieuze Jood die bij zonsopgang zijn halskledij zou hebben uitgetrokken, zijn ogen zou hebben bedekt en recht de afgrond in zou zijn gegaloppeerd.

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox