Het Europees Parlement heeft woensdag voorlopig ingestemd met het bevriezen van €20 miljoen die is toegewezen aan de Palestijnse Autoriteit vanwege antisemitische schoolboeken in het leerplan.
De stap in de commissie buitenlandse zaken van het parlement, die nog twee parlementaire stemmingen nodig heeft om van kracht te worden, wordt gezien als een voorbode van verandering in het Europees Parlement na de zomerverkiezingen, na jaren van intentieverklaringen over de kwestie.
“Het verwijderen van alle antisemitische inhoud uit onderwijsmateriaal is een van de eerste van vele stappen die nodig zijn om een civiele samenleving, beroepsopleiding en fatsoenlijke economische structuren in de Palestijnse gebieden te vestigen,” zei de Oostenrijkse Europarlementariër Lukas Mandl, die het amendement indiende, in een verklaring die naar JNS werd gestuurd. “Deze stappen, vergezeld van ontwapening en demilitarisering van de Palestijnse gebieden, zullen helpen om structuren te creëren die zullen leiden tot nultolerantie voor terrorisme en adequate voorwaarden voor het behoud van vrede, democratie, de rechtsstaat en uiteindelijk een veiligheidsgarantie voor de staat Israël.”
Na de 36-30 stemming in de parlementaire commissie, gaat het voorstel nu naar de begrotingscommissie volgende maand, waar nog een krappe stemming wordt verwacht. Als het wordt goedgekeurd, wordt het later in oktober in stemming gebracht in de plenaire vergadering.
“Eindelijk heeft de Commissie Buitenlandse Zaken van het Europees Parlement met een meerderheid gestemd voor het opzij zetten van geld om druk uit te oefenen op de Palestijnse Autoriteit om antisemitische schoolboeken uit de roulatie te nemen,” vertelde de Nederlandse Europarlementariër Bert-Jan Ruissen (SGP) aan JNS. “Dit is een goede eerste stap, die in het verleden is mislukt, en zal hopelijk worden opgenomen in de EU-begroting voor 2025, die in de herfst zal worden aangenomen.”
Leo van Doesburg, directeur Europa van de Israel Allies Foundation, beschreef de stemming van de commissie als “een prijzenswaardige eerste stap”. Hij voegde eraan toe: “Vrede bereiken is onmogelijk in het licht van radicalisering.”
Marcus Sheff, uitvoerend directeur van IMPACT-se, een internationale onderzoeksorganisatie die schoolboeken en leerplannen analyseert op naleving van UNESCO-normen, uitte zijn frustratie over het feit dat de EU tot nu toe heeft nagelaten om de kwestie aan te pakken.
“Ondanks jarenlange beloften van de Palestijnse Autoriteit aan haar grootste financieringspartner, de Europese Unie, zien we dat er in wezen geen veranderingen zijn aangebracht in de Palestijnse schoolboeken, die vol staan met antisemitische oproepen tot geweld,” zei hij. “Gezien wat er op 7 oktober is gebeurd – toen een leerplan werd gebruikt om aan te zetten tot haat en moord – is dit een schande.”
Sheff vertelde JNS echter dat het feit dat de nieuwe Commissie Buitenlandse Zaken van het Parlement zich nu sterk maakt voor de kwestie van Palestijnse ophitsing na jaren van rapporten over het onderwerp, een “bemoedigende stap” is die een goed voorteken is voor de toekomst.
In tegenstelling tot Palestijnse schoolboeken, bleek uit een onderzoek van de organisatie dit voorjaar dat Saoedi-Arabië vrijwel al het antisemitische en anti-Israëlische materiaal uit zijn schoolboeken heeft verwijderd.