
Enkele tientallen orthodoxe Joden (sommigen schatten het aantal op enkele honderden) demonstreerden zondag buiten de Tempelberg in Jeruzalem tegen “missionaire activiteiten” van een groep christelijke toeristen.
Het protest vond plaats bij het Davidson Center, een archeologisch park naast de Tempelberg, dat de zuidelijke trappen van de Tempelberg bevat, die naar verluidt hebben gediend als decor voor veel van Jezus’ geregistreerde ontmoetingen op de heilige plaats.
Orthodox Jewish demonstrators outside the Temple Mount ask Christian tourists to take their “missionary activity” elsewhere.
Credit: Yoav Dodkevitch/TPS pic.twitter.com/IUPqwNZY4N
— Israel Today (@israeltoday) May 28, 2023
Aan het protest deden de Jeruzalemse locoburgemeester Aryeh King en verschillende prominente lokale rabbijnen mee.
“Dit is een rechtvaardig protest tegen degenen die christelijke missionarissen hebben toegestaan om een christelijke dienst en ceremonie te houden die bedoeld is om missiewerk gericht tegen Israëlische inwoners voor te bereiden, en tegen de missionarissen,” zei King in een verklaring. “Wat mij betreft wil ik dat alle missionarissen weten dat ze niet welkom zijn in het land Israël.”

Het protest viel samen met het einde van de 21-daagse “Jesaja 62” gebeds- en vastenperiode die christenen over de hele wereld voor Israël houden.
Sommige Joodse religieuze groeperingen waren boos omdat de organisatoren van de Jesaja 62-vastenperiode het definieerden als een campagne “voor de toename van Gods heilsbeloften en plannen voor Jeruzalem en Israël”. Zij interpreteerden het als een “missionaire” poging om Joden te “bekeren”.
Een grote politiemacht zorgde ervoor dat de situatie niet uit de hand liep, maar er waren geen meldingen van fysieke botsingen tussen demonstranten en christenen. De orthodoxe demonstranten raakten echter slaags met de politie, die haar best deed hen van de toeristen te scheiden.
Met name één politieagent was het mikpunt van spot van de demonstranten. Als religieuze, kippadragende Jood werd hij genadeloos uitgemaakt voor “verrader”.

Sommige van de demonstranten hielden borden in het Engels vast waarop stond waarom ze ertegen waren dat christenen voor religieuze doeleinden naar de site kwamen. Op de borden stond te lezen:
“Wij zijn niet vergeten dat onze tempel door Rome is verwoest, noch de inquisitie in Spanje en alle pogroms.”
“Wij zijn al het bloedvergieten niet vergeten, noch de zes miljoen mensen die in de Holocaust zijn vermoord.”
“Nu zijn we teruggekeerd naar ons land en bidden we in de overblijfselen van de tempel die binnenkort herbouwd zal worden.”
“Respecteer alstublieft de gevoelens van het Joodse volk en houd uw christelijke ceremonies in uw kerken en niet hier.”

Gezien de enorme vooruitgang in de Joods-christelijke betrekkingen in de afgelopen decennia is deze houding betreurenswaardig, maar ook begrijpelijk. Veel Joden, vooral zij die zijn opgegroeid in religieuze gemeenschappen die de dupe waren van historisch christelijk antisemitisme, koesteren een diepgeworteld wantrouwen jegens christenen dat maar langzaam verdwijnt.
- Zie onze exclusieve enquête: Hoe denken Israëli’s over Jezus?
En natuurlijk wordt het genezingsproces niet geholpen door sommige christelijke evangelisten die prediken dat Joden zich moeten “bekeren” of branden in de hel.
Voor hen is dit dreigement zinloos. Dankzij de manier waarop het christendom Jezus en het geloof in hem gedurende zoveel eeuwen heeft afgeschilderd, blijven veel religieuze Joden het christendom zien als een volkomen vreemde godsdienst, niet anders dan de islam of zelfs het boeddhisme. Zich bekeren tot iets dat in hun ogen niets te maken heeft met hun etniciteit is onvergeeflijk.