“Wie de maritieme veiligheidsblokkade van Gaza schendt, overtreedt het internationaal recht.”

De voormalige commandant van de Israëlische marine, Eliezer Marom, vertelde JNS dat Italiaanse en Spaanse oorlogsschepen de grote vloot die op weg is naar Gaza waarschijnlijk zullen begeleiden voor zoek- en reddingsdoeleinden.

Door Yaakov Lappin | | Onderwerpen: Hamas, Gazastrook
Vlaggen wapperen aan boord van een schip van de Global Sumud Flotilla (GSF) voordat het op 13 september 2025 uit de haven van Bizerte in het noorden van Tunesië vertrekt. Foto: EPA/MOHAMED MESSARA

(JNS) De Israëlische veiligheidstroepen, onder leiding van de commando’s van de elite-eenheid Shayetet 13 van de Israëlische marine, maken zich klaar om een grote anti-Israëlische vloot van tientallen boten te onderscheppen die vanuit de Middellandse Zee op weg is naar de Gazastrook — in wat Israël niet als een humanitaire missie beschrijft, maar als een directe provocatie, georganiseerd en gefinancierd door Hamas.

In een explosieve onthulling die dinsdag werd gepubliceerd, presenteerde het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken in beslag genomen Hamas-documenten die een direct verband aantonen tussen de organisatoren van de vloot en Hamas en onthullen dat de schepen zelf in het geheim eigendom zijn van de terreurorganisatie via een dekmantelbedrijf in Spanje.

De vloot met de naam “Sumud” (Arabisch voor standvastigheid en een centraal element in de jihadistische strategie van Hamas) zal naar verwachting binnen enkele dagen de kust van Israël bereiken, mogelijk tijdens Jom Kippoer, en wordt naar verluidt begeleid door Italiaanse en Spaanse oorlogsschepen die ter plaatse zijn om de deelnemers aan de vloot indien nodig reddingsdiensten te verlenen.

Vice-admiraal b.d. Eliezer Marom, die van 2007 tot 2011 commandant van de Israëlische marine was, zei dinsdag dat de juridische basis voor Israël om de vloot te onderscheppen duidelijk is.

“Eind 2009 heeft Israël een maritieme veiligheidsblokkade ingesteld boven Gaza. Deze blokkade wordt wereldwijd erkend, in het internationaal recht, en is in overeenstemming met het internationaal recht”, verklaarde Marom. “Wie deze blokkade schendt of wil schenden, en gewaarschuwd wordt en te horen krijgt: ‘Als je aankomt, kun je schade oplopen en zullen we je tegenhouden’, en hij niet stopt, dan schendt hij het internationaal recht. Ze hebben allemaal de bevoegdheid om hem tegen te houden.”

Hij schatte dat de Italiaanse en Spaanse oorlogsschepen die de vloot begeleiden, daar waarschijnlijk eerder zijn voor zoek- en reddingsdoeleinden dan voor militaire interventie. “Ik hoop dat er geen confrontatie zal komen tussen de Italiaanse en Spaanse schepen en de Israëlische marine; dat mag niet gebeuren”, zei hij, eraan toevoegend dat er altijd kans op wrijving bestaat wanneer oorlogsschepen in elkaars nabijheid opereren, maar dat hij de kans op een directe botsing klein acht.

Volgens hem zal de aanwezigheid van de Europese schepen waarschijnlijk geen grote invloed hebben op de operationele planning van de Israëlische marine. Marom sprak ook over de bredere, vaak onderbelichte rol van de marine in de huidige oorlog en beschreef deze als een “stille kracht die zich niet onderscheidt door public relations, maar door actie.”

Hij benadrukte hun uitgebreide bijdragen, zowel offensief — met precisieaanvallen van marine-eenheden op landdoelen in Gaza en commando-invallen door Shayetet 13 — als defensief, waarbij haar schepen een sleutelrol spelen in de nationale luchtverdedigingsinspanningen om raketten en drones uit arena’s zoals Jemen af te weren, waarbij de marine betrokken is bij luchtverdediging vanuit zowel de Middellandse Zee als de Rode Zee.

Bij de onthulling dat de leiders van de vloot directe banden hebben met Hamas, noemde het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag de PCPA (Palestinian Conference for Palestinians Abroad), een organisatie die Israël in 2021 als terroristische organisatie had aangemerkt omdat zij als een tak van Hamas fungeert, als verbonden met het initiatief.

Volgens het ministerie werd de PCPA in 2018 opgericht en fungeert zij als vertegenwoordigingsorgaan van Hamas in het buitenland, dat onder een civiele dekmantel opereert om acties tegen Israël te mobiliseren, waaronder gewelddadige demonstraties en een zeevloot.

Het bewijsmateriaal dat door IDF-troepen in Hamas-posities in Gaza is gevonden, omvat een brief uit 2021, ondertekend door de toenmalige leider van het politbureau van Hamas, Ismail Haniyeh, waarin de PCPA direct en uitdrukkelijk wordt gesteund. Een tweede in beslag genomen document is een lijst van PCPA-activisten, waaronder hooggeplaatste, bekende Hamas-figuren.

Onder hen bevinden zich Zaher Birawi, die fungeert als hoofd van de Hamas-afdeling van de PCPA in het Verenigd Koninkrijk en al 15 jaar bekend staat als een vooraanstaand leider van anti-Israëlische vlootacties, en Saif Abu Kashk, een PCPA-activist in Spanje. Het ministerie heeft bekendgemaakt dat Abu Kashk directeur is van Cyber Neptune, een dekmantelbedrijf in Spanje dat tientallen schepen bezit die deelnemen aan de “Sumud”-vloot.

“Deze schepen zijn dus in het geheim eigendom van Hamas”, aldus het ministerie.

Volgens een bericht op het Israëlische nieuwsportaal Mako bereidt het Israëlische defensie-establishment zich voor op een complexe operatie en erkent het dat het onderscheppen van tientallen kleinere boten een veel grotere uitdaging vormt dan het omgaan met één enkel schip.

De elite-commando’s van Shayetet 13 zullen naar verwachting de overname leiden, die zal plaatsvinden voordat de vloot de Israëlische economische wateren kan binnenvaren. Het belangrijkste doel, aldus het rapport, is om zoveel mogelijk deelnemers ertoe te bewegen in te stemmen met vrijwillige verwijdering en uitzetting uit Israël. Wie weigert, wordt gearresteerd. De boten zelf worden in beslag genomen en sommige zouden volgens berichten zelfs tot zinken worden gebracht.

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox