Alles wat je moet weten over Tisha beAv

Een van de moeilijkste dagen op de Joodse kalender, waarop vijf plagen plaatsvinden om het hart te beroeren en tot inkeer te brengen.

Door Miri Weissman | | Onderwerpen: Tisha Be'Av
TISHA BAV Foto: Chaim Goldberg/Flash90.

Het Tisha BeAv vasten van het jaar 5784 begon op maandagavond 12 augustus en duurt tot dinsdagavond 13 augustus.

Waarom vasten we op Tisha BeAv?

Tisha BeAv is een dag van vasten en rouw om de verwoesting van de Eerste en Tweede Tempel te herdenken. Het wordt beschouwd als een van de moeilijkste dagen op de Joodse kalender en omvat vijf beproevingen die bedoeld zijn om het hart te beroeren en tot inkeer te brengen. De belangrijkste gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden op Tisha beAv in de loop van de Joodse geschiedenis worden hieronder beschreven:

De zonde van de verspieders: de traditie vertelt ons dat op deze dag de generatie van de woestijn het land Israël niet mocht binnengaan vanwege de zonde van de verspieders. Toen de verspieders terugkeerden uit Kanaän met een negatief en ontmoedigend rapport, huilde het volk die nacht. Als reactie daarop werden ze veroordeeld om 40 jaar door de woestijn te zwerven totdat de hele generatie die niet had geloofd was gestorven.
Deze gebeurtenis wordt beschouwd als een van de belangrijkste in de Joodse geschiedenis en symboliseert het gebrek aan geloof en vertrouwen in Gods beloften. De zonde van de verspieders vond plaats tijdens de Drie Weken (Bein HaMetzarim), de periode tussen de 17e van Tammus en de 9e van Av, die de moeilijkste dagen in de Joodse geschiedenis symboliseert.

Verwoesting van de Eerste Tempel: De Eerste Tempel, gebouwd door koning Salomo, werd verwoest door Nebukadnezar II, koning van Babylon, op 9 Av 586 voor Christus. De verwoesting van de Eerste Tempel markeerde het einde van de Eerste Tempelperiode en het begin van de Babylonische ballingschap, een belangrijk dieptepunt in de geschiedenis van het Joodse volk.

Verwoesting van de Tweede Tempel: De Tweede Tempel, die was gebouwd na de terugkeer van de Joden uit de Babylonische ballingschap, werd verwoest door de Romeinen onder Titus op 9 Av 70 na Christus. Deze verwoesting markeerde het einde van de Tweede Tempel en het begin van de Romeinse ballingschap.
De verwoesting van de Tweede Tempel wordt beschouwd als een van de grootste rampen in de geschiedenis van het Joodse volk en markeerde het begin van de Joodse verspreiding over de wereld. De verwoesting vond plaats tijdens de Negen Dagen, die beginnen op de eerste dag van de maand Av en eindigen op de 9e van Av, de moeilijkste tijd in de Joodse kalender.

Val van Bethar: Op de 9e van Av in 135 na Christus werd de stad Bethar in het Judeese gebergte veroverd door de Romeinen, een gebeurtenis die de mislukking markeerde van de Bar Kokhba Opstand, de derde en laatste escalatie van de Joods-Romeinse oorlogen. Dit was de grootste Joodse opstand tegen de Romeinse overheersing en de val van Bethar was een van de ergste punten van deze opstand. Na de val van de stad doodden de Romeinen alle inwoners en stonden niet toe dat de doden werden begraven.

Het omploegen van Jeruzalem: Na het mislukken van de Bar Kochba Opstand liet de Romeinse keizer Hadrianus Jeruzalem omploegen op de 9e Av en bouwde de Romeinse stad Aelia Capitolina op de plaats. Deze gebeurtenis markeerde de volledige reorganisatie van Jeruzalem en de transformatie van de heilige stad in een heidense Romeinse stad. De Romeinse bevelhebber Turnus Rufus verwoestte de heilige plaatsen van de Joden en richtte een tempel voor de Romeinse goden op.

Andere gebeurtenissen in Tisha BeAv

In de loop van de Joodse geschiedenis vonden er andere tragische gebeurtenissen plaats op Tisha BeAv. Net als bij de verwoesting van de Tempels, waar de gebeurtenissen die tot deze verwoesting leidden vóór de 9e Av zelf begonnen en daarna doorgingen, begonnen de rouwgebruiken ook geleidelijk vóór Tisha BeAv en gingen door tot de 10e Av. In de loop der jaren werden gebeurtenissen die dicht bij de eigenlijke dag plaatsvonden ook gezien als onderdeel van de rampen van Tisha BeAv. Latere gebeurtenissen zijn onder andere:

Verdrijving van de Joden uit Engeland: op 9 Av in 1290 (18 juli 1290) beval Edward I, koning van Engeland, de verdrijving van alle Joden uit zijn land. De Joden moesten Engeland voor de eerste dag van november 1290 verlaten, en iedereen die na deze datum bleef moest worden geëxecuteerd.

De Grote Verdrijving uit Frankrijk: Op 10 Av in 1306 (22 juli 1306) beval Filips IV, koning van Frankrijk, de verdrijving van alle Joden uit Frankrijk binnen een maand.

Verdrijving uit Spanje: In de nacht van 8 Av 1492 (31 juli 1492) eindigde de termijn die aan Joden in Spanje was gegeven om het land te verlaten na vier maanden.

Uitbraak van de Eerste Wereldoorlog: Op 5 av 1914 (28 juli 1914) verklaarde het Oostenrijks-Hongaarse Rijk de oorlog aan Servië, waarmee de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Rusland kwam de oorlog binnen op 7 Av en Duitsland op 9 Av.

Deportaties van Joden tijdens de Holocaust: Op de 2e Av in 1942 (16 juli 1942) nam het Vichy-regime 13.000 Joden uit Parijs gevangen onder zware omstandigheden. Op 7 av werden ze gedeporteerd naar concentratiekampen. Op 8 av begon de grote deportatie van het getto van Warschau naar het vernietigingskamp Treblinka.

Wetten en gebruiken

Verbod op eten en drinken: Elke Jood is verplicht om op deze dag te vasten, d.w.z. zich 25 uur lang te onthouden van eten en drinken vanaf zonsondergang op de vooravond van Tisha beAv tot het vallen van de avond de volgende dag.

Verlichtingen:
Zieken: Iedereen die ziek is en in gevaar verkeert, moet het vasten verbreken op aanwijzing van een arts.

Zwangere vrouwen: Zij zijn verplicht te vasten, maar als vasten zou kunnen leiden tot een ernstige ziekte, moeten zij toegeeflijk zijn en niet vasten. Het wordt aanbevolen om een arts en een rabbi te raadplegen.

Moeders die borstvoeding geven: Moeders die borstvoeding geven zijn verplicht om te vasten, maar als vasten hun melkvoorraad of gezondheid zou kunnen beïnvloeden, moeten ze toegeeflijk zijn en niet vasten.

Vrouwen die pas bevallen zijn: Een vrouw is vrijgesteld van vasten gedurende de eerste 30 dagen na de bevalling.

Soldaten: Soldaten die uitgezonden worden, bijvoorbeeld in de Gazastrook of in oorlogssituaties, zijn vrijgesteld van vasten als vasten hun inzetbaarheid zou kunnen beïnvloeden. Tijdens de training of uitzending mogen deze soldaten hun vasten verbreken om hun conditie op peil te houden.

Verbod op wassen: Wassen voor je plezier is verboden op Tisha BeAv. Dit betekent dat je je niet voor je plezier met warm of koud water mag wassen. Uitzonderingen: Wassen om vuil te verwijderen is toegestaan. Bijvoorbeeld als je handen of gezicht vies zijn.

Verbod op zalven: zalven voor het plezier is verboden op Tischa BeAv, d.w.z. het lichaam mag niet ingesmeerd worden met oliën, crèmes of zalven. Uitzonderingen: Zalven voor medicinale doeleinden of om een slechte geur te verwijderen is toegestaan. Iemand met een zeer droge huid mag bijvoorbeeld een medicinale zalf gebruiken.

Het dragen van leren schoenen is verboden: Het dragen van leren schoenen of sandalen is verboden tijdens Tischa beAv. Uitzonderingen: Het dragen van schoenen van stof, rubber of andere niet-lederen materialen is toegestaan. In geval van medische noodzaak, bijv. wonden of ernstige pijn aan de voet, is het toegestaan om comfortabelere schoenen te dragen, zelfs als deze leren delen bevatten.

Verbod op echtelijke relaties: Verbod op echtelijke relaties op Tisha BeAv. Uitzonderingen: Er zijn geen speciale uitzonderingen op dit verbod. Getrouwde stellen houden zich aan scheidingen vergelijkbaar met die van de niddah periode.

Klaagliederen reciteren: Het is gebruikelijk om uit het Boek Klaagliederen te lezen en klaagliederen te reciteren in de synagoge. Klaagliederen gaan over de moeilijke en tragische gebeurtenissen die het Joodse volk door de geschiedenis heen zijn overkomen. Dit wordt over het algemeen in alle Joodse gemeenschappen gedaan, ongeacht etniciteit of woonplaats.

Speciale gebeden: Het Nachem-gebed, dat de anticipatie op de bouw van de Derde Tempel beschrijft, wordt toegevoegd aan het Amida-gebed.

Tefillin: Het is gebruikelijk om de tefillin niet tijdens de Shacharit op te doen, maar tijdens de Mincha, zoals rouwenden doen. Deze gewoonte wordt vooral beoefend door Asjkenaziem en sommige Sefardiem.

Op de grond zitten: Men zit niet op een stoel, maar alleen op een lage stoel of op de vloer, zoals rouwenden doen.

Begroeting: Je begroet vrienden niet met “Goedemorgen”. Als iemand “Shalom” zegt, moet je terughoudend reageren om niemand te beledigen.

Werk: Er is geen absoluut verbod op werken, maar de Sjoelchan Aruch stelt: “Iemand die werkt op Tischa BeAv zal geen zegen ervaren van dat werk. Echter, werk dat een potentieel verlies inhoudt (als het niet uitgevoerd wordt, zou de persoon een verlies lijden), werk voor publieke behoeften of een mitswa is toegestaan, vooral voor mensen die werken in systemisch belangrijke beroepen of in beroepen die een potentieel verlies inhouden. In overeenstemming met de wet mogen lokale autoriteiten de opening van restaurants en uitgaansgelegenheden op Tischa beAv verbieden.

Begin van het vasten op Tisha BeAv:
Jeruzalem: 19:30
Tel Aviv: 19:28

Einde van het vasten op Tisha BeAv:
Jeruzalem: 19:53
Tel Aviv: 19:55

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox