
Wat een van de dodelijkste gebeurtenissen van de oorlog had kunnen worden, werd vorige maand in Gaza ternauwernood voorkomen toen een defecte airconditioning in een Namer-pantservoertuig (APC) van de IDF de soldaten dwong het bovenste luik te openen, waardoor ze werden blootgesteld aan een naderende aanval van Hamas.
Op 26 juli, op het hoogtepunt van een zware hittegolf met temperaturen van 35 °C, viel het koelsysteem van de Namer uit. Binnen in het afgesloten voertuig steeg de temperatuur tot bijna 60 °C. De soldaten konden nauwelijks ademen in hun zware vesten en helmen en openden de bovenste luik om lucht te krijgen.
Hamas-strijders ontdekten het kwetsbare voertuig onmiddellijk. Een door de groep gepubliceerde video toont gewapende terroristen die op de open Namer afstormen. Een van hen klom erop, bevestigde een explosief en vluchtte. Volgens de soldaten gebeurde er een ‘wonder’: het explosief werkte niet en de twaalf bemanningsleden in het voertuig bleven ongedeerd.

Een gepensioneerde hoge officier vertelde Israel Hayom dat de situatie angstaanjagend veel deed denken aan eerdere dodelijke incidenten met IDF-tanks: “Het was een wonder uit de hemel. Twaalf levens zijn gered. Een commandant zei tegen mij: ‘Je kunt gewoon niet binnen blijven.’ Het was precies zoals bij het Puma-incident – we stonden op het punt van een nieuwe tragedie.”
De officier benadrukte dat dergelijke risico’s niet ongewoon zijn. Door jarenlang intensief gebruik en herhaaldelijk uitvallende airconditioning in IDF-pantservoertuigen zijn soldaten vaak genoodzaakt hun bescherming in te ruilen voor lucht.
“Elke zomer waarschuwen we ouders om baby’s niet in afgesloten auto’s achter te laten. Maar onze soldaten zitten in afgesloten pantservoertuigen met defecte koelsystemen, stoven in 30 graden, die binnen twee keer zo hoog aanvoelen. Ze hebben geen andere keuze dan het luik te openen. Stel je voor dat je in volledige gevechtsuitrusting zit zonder luchtcirculatie.”

De Namer-vloot wordt, samen met Merkava-tanks en Eitan-pantservoertuigen, sinds het begin van de IJzeren Oorlog op grote schaal ingezet en onderwerpt voertuigen en systemen aan een ongekende belasting.
In reactie hierop bevestigde de persdienst van de IDF dat er af en toe storingen optreden, vooral bij extreme hitte en stoffige gevechtsomstandigheden, maar benadrukte dat alle voertuigen regelmatig worden gecontroleerd en onderhouden.
“Er is geen onopgelost systeemprobleem bekend”, aldus de IDF. “Alle fouten worden in realtime verholpen. Elk bataljon beschikt over extra koelsystemen en indien nodig werken we samen met civiele bedrijven om vervangende onderdelen te leveren. Technici staan permanent paraat en defecte systemen worden snel gerepareerd in de civiele industrie.”
Hoewel de officiële lijn de nadruk legt op operationele paraatheid, laat het bijna-ongeluk een harde realiteit zien: de soldaten worden niet alleen blootgesteld aan vijandelijk vuur, maar ook aan de drukkende zomerhitte in hun eigen tank. Voor de twaalf overlevenden van het incident op 26 juli hing hun leven af van een gelukkig toeval – en een defecte bom. Of was het een beschermende hand van bovenaf?

De Namer-schutterspantserwagen
- Naam: “Namer” (Hebreeuws voor “luipaard”)
- Type: zware schutterspantserwagen, gebaseerd op het chassis van de Merkava-tank
- Bemanning: 3 bemanningsleden + 9 soldaten
- Pantsering: een van de sterkste ter wereld, bestand tegen antitankwapens
- Kenmerken: geavanceerd actief beschermingssysteem, modulaire bepantsering, airconditioning voor extreme hitte
- Inzet: ter bescherming van de infanterie in intense gevechtszones
- Gevechtsinzet: sinds oktober 2023 massaal ingezet in Gaza, met honderdduizenden kilometers onder vuur