Israël en de Verenigde Staten hebben een ‘open skies’-overeenkomst, volgens welke geen van beide hun eigen nationale luchtvaartmaatschappijen een voorkeursbehandeling mag geven, maar veeleer de open concurrentie tussen alle luchtvaartmaatschappijen moet bevorderen.
Jeruzalem voert aan, dat de Corona-crisis een unieke situatie is en dat de ‘open skies‘-overeenkomst niet van toepassing zou moeten zijn, aangezien Israël zich inspant om al zijn burgers thuis te brengen en te isoleren op een manier die de rest van de bevolking niet in gevaar brengt.
Het Amerikaanse ministerie van Transport is het daar niet mee eens en heeft een officiële klacht ingediend, waarin Israël wordt beschuldigd van ‘anti-concurrentie praktijken’, omdat het Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen niet toestaat om deel te nemen aan deze ‘reddingsvluchten’. Indien de klacht escaleert tot ‘Fase 2’ in het kader van de ‘open skies’-overeenkomst, zou het El Al verboden worden op luchthavens in de Verenigde Staten te landen.
Channel 12 News berichtte, dat ambtenaren van Bidens Witte Huis Israël een bericht stuurden, waarin ze wilden weten: ‘Waarom willen jullie een crisis met de nieuwe [Amerikaanse] regering? Laat onze vliegtuigen naar Israël vliegen.’
In feite vliegen Amerikaanse vliegtuigen nog steeds naar Israël, maar ze zijn beperkt tot vrachtvervoer. Als reactie op het toenemende aantal besmettingen met Covid-19, sloot Israël op 25 januari de luchthaven Ben Goerion voor alle passagiersverkeer. Maar de duizenden Israëli’s die reeds in het buitenland waren, moesten terug naar huis, zodat El Al de opdracht kreeg om hen terug te halen.
Onder de huidige regels zijn deze El Al reddingsvluchten de enige vluchten die met passagiers mogen landen op de luchthaven Ben Goerion totdat de sluiting eindigt.
Lees ook: Israël heeft zijn eerste ruzietje met regering-Biden, Is dit de reden waarom Biden Bibi nog niet heeft gebeld?
Wilt u meer nieuws over Israël ontvangen? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.