LedenWaarom een niet-orthodoxe Jood vasthoudt aan zijn orthodoxe gebedenboek

Ik ben niet tegen de creatie van nieuw gebed. Maar we moeten eerst begrijpen waar het gebed vandaan komt.

Door Matthew Schultz | | Onderwerpen: Jodendom
Een Joodse man leest zijn Siddur, of dagelijks gebedenboek, bij de Westelijke Muur in Jeruzalem. Foto: Oren Fixler / Flash90

Ongeveer een jaar geleden publiceerde Hey Alma een essay over een nieuw “niet-binaire” siddur-gebedenboek- genaamd “Siddur Davar Hadash,” gemaakt door trans Jood brin solomon (die het/zijn voornaamwoorden gebruikt en, om de één of andere reden, kleine letters).

Davar Hadash, wat letterlijk “een nieuw woord” betekent, streeft ernaar een siddur te zijn “voor iedereen”, vooral “voor mensen die zich uitgesloten voelden door de traditionele taal of het traditionele gebed”.

Daartoe gebruikt Davar Hadash niet-binaire voornaamwoorden voor God, vervangt alle gebeden die verlangen naar Zion of Eretz Yisrael door gebeden die “verlangen naar een volledige dekolonisatie van de wereld” en brengt talloze andere wijzigingen aan om de Joodse traditie in overeenstemming te brengen met moderne opvattingen over gender, politiek en theologie.

Zelfs passages uit de Thora, zoals het Shema, zijn herwerkt om te passen in de politieke/sociale agenda van de architect van de siddur.

Hoewel het “Davar Hadash” project extreem is, is het niet uniek. Het is in wezen slechts een meer dramatische versie van wat de Reform en Conservatieve bewegingen...

Israël Vandaag Lidmaatschap

Word Lid

  • Lees alle content voor leden

                       

    Krijg exclusieve en verdiepende artikelen uit Israël.

  • Steun betrouwbare journalistiek, rechtstreeks vanuit Jeruzalem

                       

    Raak verbonden met Israël, vanuit huis.

  • Laat de stem van hoop en waarheid horen

    Word onderdeel van de internationale Israel Today-familie