Vrede met de Saoedi’s is eenvoudig – ze willen alleen de Tempelberg

Hoe kan de ruil van de ene islamitische heerser voor de andere het herstel van Israël bevorderen?

Door Ryan Jones | | Onderwerpen: Saoedi-Arabië
Onder de huidige status quo moeten Joden hun heilige dagen buiten de poorten van hun heiligste plaats vieren. Foto: Jamal Awad/Flash90

Hoe heilig het ook mag zijn voor het Joodse volk, Israël heeft er geen moeite mee om te onderhandelen over de Tempelberg als het politiek voordeel hoopt te behalen. Nadat Israël het heilige plateau in 1967 bevrijdde van vijandige moslimoverheersing, gaf het het prompt terug aan een vijandige mosliminstantie, de Jordaanse Waqf.

Nu zeggen de Saoedi’s dat het belangrijkste voor hen in een vredesakkoord met Israël een grotere invloed is op de Tempelberg en garanties voor de “rechten” van moslims op de site.

De Israëlische media berichtten deze week over een recente opiniepeiling van het Washington Institute over wat de Saoedi’s gemiddeld het meest hopen van een normalisering van de betrekkingen met Israël.

Velen zouden kunnen aannemen, en Palestijnen hoopten zeker, dat een Palestijnse staat hoog op het lijstje van de Saoedi’s zou staan. Maar dat was niet het geval.

Volgens de peiling willen de Saoedi’s het meest van een vredesakkoord met Israël (46% van de respondenten) dat “de rechten van moslims bij de Al-Aqsa moskee” (d.w.z. de Tempelberg) worden gegarandeerd.

Vooruitgang in de richting van een Palestijnse staat was de hoogste prioriteit voor slechts 36% van de Saoedi’s die door het Washington Institute werden ondervraagd.

Moslims genieten al volledige godsdienstvrijheid op de Tempelberg, dus Israël heeft al voldaan aan de belangrijkste vredeseis van de Saoedi’s. Foto: Jamal Awad/Flash90

De lijst met prioriteiten wordt aangevuld met Amerikaanse militaire hulp (18%) en samenwerking met de VS bij de ontwikkeling van Saoedische kernenergie (16%).

Aan de ene kant maken de Saoedische sentimenten het bereiken van een normalisatieovereenkomst gemakkelijk, merkte de Israëlische expert Asher Fredman op, een senior onderzoeker bij het Misgav Instituut voor Nationale Veiligheid en Zionistische Strategie.

Freeman vertelde Israel Hayom dat de bevindingen aantonen dat om de publieke opinie in Saoedi-Arabië tevreden te stellen, Israël alleen maar hoeft te doen wat het al doet, namelijk het handhaven van de vrije godsdienstuitoefening voor moslims op de Tempelberg.

Riyad streeft al enige tijd naar meer invloed op de Tempelberg, hoewel veel Saoediërs zeggen dat de site niet zo belangrijk is voor de islam.

Saoedi-Arabië controleert al de eerste en tweede heilige plaatsen van de islam, dus waarom niet de derde? Dit is ook iets waar Israël waarschijnlijk de voorkeur aan zou geven. Het is veel beter om samen te werken met een vriendelijk Saoedisch regime dan met de giftige, Palestijns beïnvloede Jordaanse Waqf.

Maar dit roept opnieuw de vraag op: Is Israël echt soeverein in zijn eigen land, en vooral in de Heilige Stad Jeruzalem, als het geen controle heeft over de Tempelberg, als Joden nog steeds niet kunnen bidden op de heiligste plaats van het Jodendom?

Onder de huidige status quo moeten Joden hun heilige dagen buiten de poorten van hun heiligste plaats vieren. Foto door Jamal Awad/Flash90

Wat is Jeruzalem zonder de Tempelberg, de plaats waar God zijn naam heeft gegraveerd?

En wat is Israël zonder Jeruzalem?

Vorig jaar, toen de Ramadan samenviel met Pesach en de Tempelberg het toneel was van verhoogde spanningen, bleek uit een enquête van het Israel Democracy Institute dat de meeste Israëlische Joden moe waren van het omgaan met hun heiligste plaats en nu echte soevereiniteit eisten. De helft van alle respondenten zei dat Joden op zijn minst toestemming zouden moeten krijgen om te bidden op de Tempelberg.

Het inruilen van een moslim huisbaas voor een andere – zelfs als hij in alle opzichten beter is – bevordert dit de wederopbouw van Israël?

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox