Toerisme: Kent u de ‘Kleine Westelijke Muur’?

 

Door Redactie Israeltoday.nl |

Ongetwijfeld kent u de Klaagmuur of Westelijke Muur, door ervaren toeristen aangeduid als de ‘Kotel’, Muur. De כותל הקטן Kotel HaQatan (Kleine Kotel) is nauwelijks bekend; het is de voortzetting van de ‘Grote’ Kotel en staat bijna precies tegenover het Heilige der Heiligen. Deze heilige plaats wordt door veel minder mensen bezocht dan de Kotel.

De Kotel Ha-Katan is een klein gedeelte van de Westelijke Muur van de Tempelberg, waar geen huizen tegenaan zijn gebouwd. Hij ligt ongeveer 200 meter ten zuiden van het Westelijke Muur Plein, en naast de Sha’ar HaBarzel, de IJzeren Poort. De Kotel HaQatan ligt dicht bij het midden van de Westelijke Muur van de Tempelberg, en het is de plaats die (buiten de Tempelberg) op één na het dichtst bij het Heilige der Heiligen ligt, waar Joden kunnen bidden. De dichtstbijzijnde locatie is in de Kotel Tunnels, en die is precies tegenover het Heilige der Heiligen.

De toegang tot de Kotel HaQatan is een smalle steeg van slechts twee meter breed is. Dit gedeelte van de Westelijke Muur is ook veel lager dan de Kotel, omdat het grootste deel van de hoogte is bedekt met grond. Slechts twee lagen stenen uit de tijd van Hadrianus zijn zichtbaar, in tegenstelling tot de twaalf lagen bij de Kotel).

Het Kotel HaQatan plein bestaat uit twee kleine binnenplaatsen, die een kleine, afgesloten ruimte bevat die in het verleden werd gebruikt als badkamer bij de Kotel zelf. Het gebouw dat werd gebouwd om deze heilige plek te markeren werd een plaats waar Joden konden bidden. Het werd later ontheiligd door Arabische bewoners van de binnenplaats, die het bouwsel gebruikten als een badkamer voor de Kotel zelf.

De Kotel HaQatan kwam in 1972 weer onder de aandacht van het publiek. Aan het begin van dat jaar reikten de graaf­werk­zaam­heden van de Kotel Tunnels tot onder het kleine plein, waarop een kleine instorting plaatsvond. Hierdoor ontstond bezorgdheid over de bouwkundige veiligheid van de huizen in de buurt van de Kotel HaQatan. De ingenieurs, die voor de Staat Israël werkten, trachtten de huizen te stabiliseren. Tijdens hun werkzaamheden, op 11 februari, boorden de arbeiders vier gaten in de Kotel Ha-Katan om het aangrenzende huis van staven te voorzien.

Deze ontheiliging van de heilige stenen van de Kotel veroorzaakte een oproer in het hele land en vestigde de aandacht op de ‘Kleine Kotel’. Fragmenten van de stenen werden verzameld om veilig bewaard te worden door de rabbijn van de Westelijke Muur, Yehudah Getz. De islamitische Wafq, de beheerder van het Tempel­plein, protesteerde ook tegen de ontheiliging van de Muur, en de ingenieur werd gedwongen om steunen te bouwen die niet op de Muur zelf rustten.

In de loop der jaren zijn er veel incidenten geweest tussen degenen die bidden in de Kotel Ha-Katan en de moslimbewoners van de binnenplaats. Aan het eind van de jaren negentig en het begin van het jaar 2000 braken er veel conflicten uit tussen de Joden die er baden en de bewoners van de binnenplaats. De laatste jaren is de orde bewaard gebleven, en het hele jaar door komen er Joden bidden, vooral op shabbat en feestdagen.

In oktober vorig jaar werd de Kotel HaQatan op initiatief van de minister van Jeruzalem en Erfgoed, Rabbi Rafi Peretz, goed schoongemaakt, en werd veel vuil verwijderd.

Wegens de gevoelige aard van de plaats en de grote spanning tussen de Joodse bezoekers en de Moslim bewoners, heeft de politie geen fysieke veranderingen van het gebied toegestaan, zoals permanente banken, boekenkasten, enz. Af en toe staat de politie toe dat er voor een korte periode ‘meubilair’ wordt binnengebracht. Ondanks herhaalde pogingen van verschillende groepen heeft de Staat de plaats niet tot ‘Heilige Plaats’ verklaard, en daarom staat zij onder toezicht van de politie en niet van de rabbijn van de Westelijke Muur.

Bronnen: Ateret, INN, Wikipedia.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.