Symbolisch bouwwerk in Haifa ingestort

Iedereen die ooit in Haifa is geweest, zal zich de schoorstenen – eigenlijk koeltorens voor water van de olieraffinaderij – herinneren die boven het industrieterrein van de stad uittorenen. Een van deze symbolische bouwwerken is vrijdag ingestort.

Door Arthur Schwartzman |

Als je na zonsondergang de Karmel beklimt, is het moeilijk om het prachtige uitzicht te negeren dat zich voor je ogen uitspreidt. Een zee van lichtjes en in het midden twee grote schoorstenen (door de lokale bevolking Leveniya genoemd): de ene is verlicht in groen en de andere in violet. Deze grote bouwwerken werden een symbool van de hoofdstad van het noorden. Maar op vrijdagochtend kwam er een einde aan een van deze grote symbolen.

Om 9.10 uur werd in het 102-noodoproepcentrum een bericht ontvangen over rook die uit de raffinaderijen kwam. Een groot aantal nood- en reddingswerkers kwam snel ter plaatse, net op tijd om getuige te zijn van de instorting van een van de torens. De instorting vond plaats tijdens de planning en de restauratie van de schoorstenen, die al vele jaren niet meer actief zijn. Niemand raakte erbij gewond.

De schoorstenen werden vroeger gebruikt als waterkoeltorens en zijn sinds 2009 buiten gebruik. De opbouw van deze iconische bouwwerken gaat terug tot het Britse Mandaat. Maar hoezeer ze ook een symbool zijn van energie, arbeid en de Israëlische industrie, velen zagen de ineenstorting van de toren als een teken en een herinnering aan de grote problemen van de stad.

Het moderne Haifa is door de Britten gesticht als industriestad, dat wil zeggen: een plaats waar de inwoners naast industriële complexen wonen, met inbegrip van voorzieningen op het gebied van transport (haven, spoorwegen, wegen, vliegveld) en energie (elektriciteitscentrale, raffinaderijen). Met het succes van de stad en haar ontwikkeling werden in en rond de stad nieuwe wijken opgericht, waarbij de huizen steeds dichter bij de fabrieken kwamen te staan.

Vandaag de dag wordt er veel gediscussieerd over de fabrieken, die een anker zijn voor de werkgelegenheid en het levensonderhoud. Haifa heeft namelijk sterk te lijden onder luchtvervuilingsproblemen, water- en bodemvervuiling – zowel op het land als onder de zeespiegel (slib) – en de gevolgen van de grote verkeersopstoppingen. (Zie: Toerisme: Haifa kan het Venetië van Israël worden). Volgens het ministerie van Milieu (2014) zijn de Haifa-raffinaderijen (Bazan) in het Haifa-stadsgebied de meest vervuilende fabrieken in Israël.

Minister van milieu Gila Gamliel twitterde over de val van de raffinaderijtoren:

‘Een belangrijk symbool van het begin van het einde. Deze keer was de ineenstorting toevallig, de volgende keer zal het doelgericht zijn. De mensen van Haifa komen in een gezonde omgeving te leven.’

De groene organisatie ‘Megama Yeruka’ reageerde ook op het incident:

‘De ineenstorting van de ‘Leveniya’ vandaag is het begin van het einde. De ineenstorting van Bazan op de beurs tijdens de coronacrisis en de ineenstorting van het bouwwerk vandaag de dag is een wake-up call voor de Israëlische regering. Het wordt tijd dat de overheid snel en daadkrachtig besluit om een proces van sluiting van vervuilende fabrieken op gang te brengen. Als we niet snel handelen, zullen de inwoners van de Baai van Haifa worden achtergelaten met vervuilde grond, duizenden werklozen en aftakelende fabrieken.’

Anderen hebben deze pogingen om de instorting van het bouwwerk dat lang geleden is stilgelegd te koppelen aan het debat over de toekomst van de industrie in Haifa, afgewezen. Zij vinden namelijk dat het belangrijk is om, vooral nu, tijdens de coronacrisis, de fabrieken in leven te houden en de middelen van bestaan van de plaatselijke bevolking te versterken.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.