Gebruikers bestelden via de app een grote verscheidenheid aan producten en registreerden de afhandeling van hun bestellingen. Dit klinkt niet spectaculair, maar het vereist een complexe coördinatie die de gelijktijdige inzet van honderden of zelfs duizenden drones moet beheren. Er wordt ook gewerkt aan een vergroting van het laadvermogen van de drones, dat momenteel 2,5 kilogram bedraagt, en van hun bereik (momenteel 10 kilometer).
Het programma werd vorig jaar gelanceerd als een gezamenlijk project van het Israëlische Centrum voor de Vierde Industriële Revolutie (C4IR), de Autoriteit voor Innovatie, het Israëlische ministerie van Vervoer (via het bedrijf Ayalon Highways), de Israëlische burgerluchtvaartautoriteit (ICAA) en de Smart Transportation Authority, alsmede particuliere Israëlische en buitenlandse bedrijven. Het doel is technologische doorbraken te bewerkstelligen en belemmeringen in de regelgeving te overwinnen. Israël moet een ‘beta-locatie’ worden voor het besturen en bedienen van drones.
Het valt nog te bezien wanneer het bezorgnetwerk met drones klaar zal zijn voor gebruik. Waarschijnlijk zullen er aanvankelijk regionale eenheden zijn die uiteindelijk zullen opgaan in het landelijke netwerk. Het doel is niet alleen om lichte goederen, zoals medicijnen of bloedmonsters, snel te bezorgen, maar ook om het wegverkeer te verminderen.
Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.