
Tientallen jaren lang voerden de Israëlische onderzeeërs vooral klassieke missies uit voor het verzamelen van inlichtingen. De onderzeeërs konden onopgemerkt naar verafgelegen plaatsen gaan en terugkeren. Maar de laatste tijd, ‘realiseerde de IDF zich dat we zoveel meer konden doen,’ vertelde een Israëlische marine-official aan het N12 nieuwsportaal.
De details van wat de Israëlische onderzeeërs van plan zijn, blijven natuurlijk geheim. Wat wel bekend is, is dat ze ver van Israëls kusten opereren, en eerder deze maand beschuldigde Iran dat tenminste 14 van zijn schepen in de Rode Zee en de Middellandse Zee waren aangevallen door Israëlische troepen. Als dit waar is (en Israël neemt niet officieel de verantwoordelijkheid op zich), dan waren er vrijwel zeker onderzeeërs bij betrokken.
Het verzamelen van inlichtingen blijft ook een groot deel van de rol van de onderzeeërs, maar zij kunnen meer doen dan alleen maar zitten en luisteren. In het N12-bericht werd gesuggereerd, dat Israëlische onderzeeërs werden gebruikt om troepen en personen te vervoeren van en naar verafgelegen vijandelijk gebied.
‘Wij opereren recht onder de voeten van de vijand,’ zei de marine, waardoor de onderzeeërs niet alleen een tactische troef zijn, maar ook een strategische troef die Israël een zekere superioriteit op zee geeft over zijn regionale vijanden.
Dit is niet onopgemerkt gebleven door andere takken van het leger, en marine-functionarissen vertelden aan N12, dat er een groeiende vraag is naar gezamenlijke operaties met de onderzeeër-vloot. Zoveel dat ze het niet kunnen bijbenen. Om die situatie te verbeteren, zal Israël in de komende jaren een zesde onderzeeër van de Dolphin-klasse aan zijn vloot toevoegen. Het vaartuig is momenteel in aanbouw in Duitsland, waar Israël al zijn onderzeeërs koopt. Duur zijn ze wel, zo’n $ 500 miljoen per stuk.
Opnamen uit 2015 geven een indruk van het leven en werken in een toen afgeleverde onderzeeër.
Groot zijn de Israëlische onderzeeboten niet, slechts een-derde van de nucleair aangedreven Amerikaanse en Russische onderzeeërs. Door de diesel-elektrische aandrijving kunnen ze slechts twee tot drie weken onder de wateroppervlakte blijven. De operationele bemanning telt 45 personen, met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar. Zo nodig kunnen en nog tien man meer meer voor training of voor werk als kikvorsman. Omdat de ruimte aan boord schaars is, delen drie matrozen een bed, om de beurt. Het bezit van een dubbele nationaliteit is niet toegestaan, om pressie om te spioneren te voorkomen.
Verwacht wordt dat Israël binnen 10 jaar ten minste de helft van zijn verouderende vloot van de ‘Dolphin’-klasse zal vervangen door nieuwere, meer geavanceerde en veel grotere onderzeeërs. De noodzaak om deze geheimzinnige, maar krachtige strijdmacht uit te breiden en te moderniseren, wordt met de dag duidelijker.
Lees ook:
Defensie: Onderzeeboten, duur maar noodzakelijk,
Why didn’t Tehran publicize Israel’s unlawful targeting of Iranian ships? (Iraans),
Israel and Iran Are Tanking Their Own Security (Amerikaans).
Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.