
Daarna zal het schip, dat den naam ‘Magen’ (schild) kreeg, zijn werk voor de kust van Israël beginnen. Volgens het Israëlische leger is de belangrijkste taak van de boot het verdedigen van de gaswinningsinstallaties in het Middellandse Zeegebied.
De overdracht van de INS ‘Magen’ vond plaats tijdens een ceremonie, die werd bijgewoond door de commandant van de Israëlische marine, generaal-majoor Eliyahu Sharvit, en het hoofd van de inkoopafdeling van het ministerie van Defensie Avi Dadon. Tijdens de ceremonie werd de Israëlische vlag op het nieuwe schip gehesen. De schepen zullen de komende jaren geleidelijk aan worden geïntegreerd in de marine.
Generaal-majoor Eliyahu Sharvit zei tijdens de overdrachtsceremonie dat de INS ‘Magen’ goed gepositioneerd is om te voldoen aan de strategische behoeften van Israël in de maritieme arena. ‘Dit is precies waarom we hier vandaag zijn. We zijn verheugd om de Israëlische vlag te hijsen op het hoofd van de mast van de INS ‘Magen’, een symbool van een onafhankelijke, soevereine, veilige en welvarende Joodse Staat. Magen zal gewapend zijn met de beste verdedigings- en offensieve systemen, met gevechtssystemen in de voorhoede van de wereldwijde militaire technologie, waarvan het overgrote deel door de Israëlische industrie wordt gemaakt’.
Vanaf de kiellegging in Duitsland tot de overdracht aan de Israëlische marine zijn 14 maanden verstreken. Vanaf het moment dat het schip in Israël aankwam en na het voltooien van het proces van het installeren van de gevechtssystemen, waarvan het overgrote deel door de Israëlische industrie wordt gemaakt, zal de INS ‘Magen’ haar volledige operationele dienst beginnen.
Een verschil met de andere korvetten van Israël, de Sa’ar 5 en de Sa’ar 4.5, is dat de Sa’ar 6 is ingericht voor zowel mannelijk als vrouwelijk personeel. Hiervoor zijn speciale inrichtingen aangebracht.
Volgend jaar worden nog drie van zulke korvetten aan Israël geleverd. Ze worden geproduceerd door ThyssenKrupp in Kiel en maken deel uit van een groot marinecontract met Duitse bedrijven, die ook onderzeeërs voor Israël bouwen.
Een lezer van Israel Heute stuurde ons foto’s vanuit Brunsbüttel, waar de korvet voor het raam van zijn kantoor door het Kielerkanaal vaart. Hartelijk dank voor deze inzending!
De Sa’ar 6 in cijfers:
- Gewicht van het schip: ongeveer 2.000 ton,
- Lengte: 90 meter,
- Ongeveer 80 opvarenden,
- Beschikt over 100 bedden,
- Verwacht wordt meer dan 30 jaar dienst te doen, ongeveer 2000 zee-uren per jaar operationeel,
- Bewapend met twee Iron Dome raketsystemen, aangepast voor de marine en nu bekend als de Naval Dome,
- Bewapend met een, in Israël ontworpen en geproduceerde, batterij Barak-8 rakketten,
- Beschikt over helikopterdek met daarop een AS 565 MA Atalef helikopter,
- Combineert meer dan 90% van de gevechtssystemen van de IDF.
Een AS-565-helicopter.
De Sa’ar 6 klasse (de naam betekent ‘storm’) is speciaal ontworpen om de Israëlische gasvelden, gasplatforms en maritieme handelsroutes te beschermen, bij elkaar een gebied wat twee keer zo groot is als het hele land Israël. Elk detail, van de scheepsconstructie tot de radars en wapensystemen, is met dit doel in gedachten ontworpen en gemaakt.
Het omvat verbeterde systemen en middelen voor het detecteren en bewaken van doelen, waardoor een breder beeld van dreigingen en verdedigingssystemen kan worden opgebouwd, met inbegrip van technologie die wordt gebruikt voor het onderscheppen van diverse typen raketten voor zowel korte als lange afstand en geavanceerde zogenaamde schip-tot-schip-raketten. Daarnaast kan de Sa’ar 6, in vergelijking tot de Sa’ar 5 en Sa’ar 4.5, langer op zee blijven en grotere gebieden bestrijken.
Bronnen: Israel Heute, INN, WIN, Israel CNN
Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.