Het besluit om de CH-53K te kiezen werd na uitvoerige tests in Amerika genomen, waarbij ook gedacht werd aan de CH-47K ‘Chinook’, die ook bij de Nederlandse luchtmacht in dienst is, en de CV-22 ‘Osprey’.
De Sikorsky CH-53K King Stallion is sinds 2018 in gebruik bij het US Marines Corps, en hij is de grootste en zwaarste helikopter in gebruik bij het Amerikaanse leger. Het toestel kan 55 militairen met volle uitrusting vervoeren. Naar verwachting zal de IAF er minstens 20 aanschaffen.
King Stallions zijn in staat een externe lading van 16.300 kg te vervoeren over een afstand van 200 km bij een kruissnelheid van 370km/uur. Die capaciteit is bijna het drievoudige van de CH-53D ‘Yassur’. De King Stallion heeft een startgewicht van 39.900kg en de romp en rotorbladen zijn opgebouwd uit composietmateriaal.
Tankvliegtuigen
Eerder deze maand keurde het Israëlische kabinet een enorme aankoop ter waarde van 9 miljard dollar goed, waardoor de Israëlische luchtmacht (IAF) zich zal uitrusten met zes nieuwe Boeing KC-46 ultramoderne reuze-tankvliegtuigen (foto) voor het bijtanken in de lucht en extra F-35I ‘Adir’ en F-15I ‘Ra’am’ gevechtsvliegtuigen.
Van de zes tankvliegtuigen zijn er reeds twee geleverd, die zijn twee weken geleden in Israël aangekomen.
De strategische aankoop komt uit het militaire hulppakket van Amerika aan Israël met een waarde van 38 miljard dollar, dat door de regering-Obama werd ondertekend en dat het decennium tussen 2018 en 2028 bestrijkt. De aankoop van de CH-53K is een onderdeel van het programma ‘Tnoefah’ (momentum), het meerjarenplan van de IDF om op het hoogste niveau te blijven.
‘Het besluit om na tientallen jaren nieuwe heavy-lift helikopters voor de IAF aan te schaffen, is een belangrijke stap in de voortgang van de opbouw van de IDF. Het is ook essentieel voor het vermogen van de IDF om een breed scala aan operationele activiteiten uit te voeren. De nieuwe helikopter is aangepast aan de operationele eisen van de IAF en aan de uitdagingen van het veranderende slagveld.’ zei minister van Defensie Benny Gantz.
Met de keuze voor de CH-53K ‘King Stallion’ komt er een einde aan het lange dienstverband van de CH-53D ‘Yassur’ (foto), die na vele jaren dienst buiten gebruik wordt gesteld. Het toestel heeft een plaats in de geschiedenis van de IDF.
Bij vele commando-acties en ook tijdens oorlogen is dit toestel ingezet, sommige ervan zijn bekend zoals de Yom Kippoer-oorlog en de Libanon-oorlog van 1982, andere acties zijn onbekend.
Een hoge prijs voor veiligheid
Met dit toestel zijn ook een aantal ernstige ongelukken gebeurd.
In het jaar 2010 is in Roemenië tijdens een oefening samen met de Roemeense luchtmacht een CH-53D ‘Yassur’ verongelukt, en kwamen zeven Israëlische en een Roemeense militair om het leven.
In het jaar 1997 raakten in Noord-Israël twee ‘Yassurs’ met elkaar in botsing ten gevolge van slecht weer. Alle inzittenden van beide helikopters, totaal 73 militairen kwamen om het leven.
In het jaar 1977 stortte een ‘Yassur’ neer in de Jordaanvallei, na motorproblemen, waarbij 54 militairen omkwamen.
Israël betaald vaak een hoge prijs voor zijn bestaan en veiligheid
Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.