HyDrop technologie bestrijdt branden van grote hoogte

HyDrop, een nieuwe brandblusmethode werkend met water bevattende pellets, ontwikkeld door het Israëlische defensiebedrijf Elbit Systems, kan mogelijk op een dag worden ingezet bij het blussen van grote bosbranden, zoals die Australië en Californië teisterden.

Door Redactie Israeltoday.nl |

Op dit moment wordt bij het bestrijden van branden vanuit een vliegtuig of helicopter een grote hoeveelehid water over de brand uitgestort vanaf een hoogte van slechts 30 of 40 meter. Bij vliegen op grotere hoogten verdampt een groot deel van het water in de hete rookwolken (het ‘aerosol effect’), en is het ook moeilijker het water op de vuurhaard te mikken. Wegens de veiigheid en regels voor de burgerluchtvaart mag deze methode alleen overdag worden gebruikt, waardoor het vuur in de nachtelijke uren blijft branden.

Het HyDrop systeem van het israëlische defensiebedrijf Elbit Systemd ‘verpakt’ water, schuim of brandvertragende middelen in pellets, die van grotere hoogte over het vuur worden uitgestrooid, bericht Israel21c.

Een helicopter laat HyDrop vloeistofpellets vallen bij een demonstratie. (Alle foto’s en video: Elbit Systems)

Door het vliegen op grotere hoogte en het nauwkeurig afwerpen van de pellets is het mogelijk om ook in de nacht of bij slecht zicht vanuit de lucht te blussen. Dat betekent dat in kritieke situaties het blussen niet behoeft te stoppen als het donker wordt.

Begin dit jaar werden bij een demonstratie van de HyDrop pellets twee vliegtuigen van het Israëlische Brandweersquadron ingezet om een brandend veld te blussen. Ze vlogen op een hoogte van 170 meter, vier keer zo hoog als de gemiddelde hoogte van blusvliegtuigen. Elk van hen lanceerde 1,6 ton kleine vloeistofkorrels in een berekende ballistische baan met behulp van het HyDrop besturingssysteem, waardoor een nauwkeurige treffer werd bereikt van één tot twee liter per één vierkante meter.

Het HyDrop-commando en bedieningsdisplay. (Foto: Elbit Systems)

Het commando- en besturingssysteem van de HyDrop navigeert het vliegtuig naar een droppunt op grote hoogte, waar een ballistische computer een lanceerbaan berekent die rekening houdt met de snelheid van het vliegtuig, de hoogte, de GPS-locatie, de windcondities en het gewicht en de vorm van de vloeistofpellets.

De pellets kunnen worden gevuld met water, schuim of brandvertrager, en zijn biologisch afbreekbaar en laten geen schadelijke resten achter. HyDrop omvat ook een pelletproductiemachine die tot 10 ton pellets per uur kan produceren, waardoor HyDrop tijdens een brand continu kan worden gebruikt.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.