Hoe levensreddende AI-technologie ontstond op 7 oktober

Bijna één op de zeven vrijwilligers van de United Hatzalah reddingsdienst werd tijdens de oorlog opgeroepen.

Door Shosh Bedrosian | | Onderwerpen: United Hatzalah
De plaats van de terroristische aanslag met een auto in de Noord-Israëlische stad Akko. Foto: United Hatzalah.

Meer dan duizend vrijwilligers van United Hatzalah werden ingelijfd bij de reservisten van de Israëlische Defensiemacht als artsen, paramedici en in andere vitale functies nadat Hamas-terroristen op 7 oktober 2023 de noordwestelijke Negev waren binnengevallen.

Bijna 14% van de hulpdiensten was niet langer beschikbaar, wat een negatieve impact had op de responstijden.

Dov Maisel, de vicepresident voor operaties, zegt dat de uitdaging hem dwong om te zoeken naar manieren om de leemte op te vullen, wat er uiteindelijk toe leidde dat hij een nieuwe technologie ging gebruiken.

Veteranen van de 8200 Technical Intelligence Division van de Israel Defense Forces en leden van de Operations and Technology Department van United Hatzalah waren in staat om een kunstmatig intelligentiesysteem te creëren op basis van 20 jaar aan gegevens en 2.000 noodoproepen per dag. Tijdens een drie maanden durend pilotprogramma bereikte het systeem een nauwkeurigheid van 85% in het voorspellen van locaties en tijdstippen van noodsituaties, aldus de organisatie.

In Rishon LeTzion

Een maand geleden had Maisel een paar uur over in Rishon Letzion en besloot om een dienst in een ambulance te draaien.

Na contact te hebben opgenomen met het controlecentrum, dat de nieuwste AI-technologie gebruikt om mogelijke noodsituaties te voorspellen, kregen Maisel en zijn team het advies om de ambulance in geval van nood in een straat in de buurt van het Azrieli Rishonim winkelcentrum te stationeren. Na minder dan vijf minuten rijden en aankomst bij het winkelcentrum kreeg het team een melding dat er zich een noodgeval had voorgedaan in hun buurt.

“Ik had de ambulance nog niet eens op de parkeerplaats geparkeerd toen de app afging en iemand 400 meter verderop pijn op de borst kreeg,” zegt Maisel. “We waren binnen een minuut ter plaatse en de familie was nog aan het bellen met de meldkamer.”

Binnen enkele seconden kon het team vaststellen dat het slachtoffer een hartaanval had gehad en kon de behandeling beginnen met geavanceerde levensondersteuning en medicatie.

“Het is gewoon fenomenaal hoe we niet alleen de reactietijd kunnen verkorten, maar ook onze middelen intelligenter kunnen inzetten,” zegt Maisel.

Het AI-voorspellingsmodel dat wordt gebruikt door United Hatzalah is ontworpen om responstijden drastisch te verminderen door responders te positioneren op locaties waar noodsituaties vaak voorkomen, gebaseerd op locatie en tijd van de dag.

De non-profitorganisatie staat bekend om haar snelle reactietijd omdat ze bestaat uit een gemeenschap van vrijwilligers die door heel Israël zijn gestationeerd. De AI-technologie schakelt over van het reactieve naar het proactieve model, door gebruik te maken van een zogenaamde hittekaart om hotspots te tonen op locaties die specifiek zijn voor een stad, waartoe hulpverleners en vrijwilligers toegang hebben via hun United Hatzalah-applicatie op hun mobiele telefoon.

Volgens Maisel ervaart de organisatie al een hoog succespercentage enkele maanden na de introductie van de technologie in het United Hatzalah-systeem.

“We kunnen met 90-95% nauwkeurigheid voorspellen waar de volgende oproep binnenkomt,” zegt hij. “We krijgen talloze reacties van de vrijwilligers zelf.”

Maisel zegt dat het typische model van vrijwilligers die reageren op noodsituaties niet zal veranderen, maar de nieuwe technologie zal de rij- en reactietijd verminderen en de veiligheid van de hulpverleners verbeteren.

Honderden vrijwilligers van United Hatzalah hebben gereageerd op het bloedbad van 7 oktober in het zuiden van Israël, waarbij velen van hen levens hebben gered onder vuur van terroristen uit Gaza. In de afgelopen anderhalf jaar heeft de organisatie geleerd van die dag.

“7 oktober duwde ons als organisatie naar grenzen waarvan we nooit gedacht hadden dat we die zouden bereiken,” zegt Maisel. “Toen we daarvan herstelden en keken hoe de oorlog zich in het noorden ontvouwde, realiseerden we ons dat als we ons niet op alles voorbereiden, niemand ons zal voorbereiden. Als het ergste ooit weer gebeurt, zullen we voorbereid zijn.”

United Hatzalah heeft het afgelopen jaar meer dan 1.000 vrijwilligers getraind en heeft landelijk meer dan 8.000 vrijwilligers.

Zie ook: Hoe een ultraorthodoxe Jood 50 Israëli’s redde op Zwarte Shabbat

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox