Het grootste openbare bouwproject ooit in Israël gaat van start

De voorlopige selectiefase voor bedrijven die meedingen naar de opdracht voor de eerste fase van het metronetwerk van Tel Aviv, ter waarde van 17 miljard euro, is begonnen.

Door Joshua Marks | | Onderwerpen: Israel

(JNS) Het metroproject in Tel Aviv heeft deze week een grote stap voorwaarts gezet met de start van de voorlopige kwalificatiefase voor bedrijven die zich kandidaat stellen voor de bouw van het grootste infrastructuurproject van Israël.

NTA Metropolitan Mass Transit System – de overheidsinstantie die toezicht houdt op het 41 miljard dollar (ongeveer 35 miljard euro) kostende project – en het Israëlische ministerie van Transport hebben zondag de start aangekondigd van de eerste fase, waarin Israëlische en internationale bedrijven kunnen meedingen naar bouwcontracten.

De eerste fase, waarvan de kosten worden geraamd op ongeveer 20 miljard dollar (ca. 17 miljard euro), omvat de aanleg van 77 kilometer dubbele tunnels en 59 metrostations. Het project bestaat uit drie lijnen – M1, M2 en M3 – met een totale lengte van ongeveer 145 tot 150 kilometer en meer dan 100 stations, die het culturele en economische centrum van Israël aan de Middellandse Zee verbinden met de nabijgelegen stedelijke centra in het noorden, zuiden en oosten.

Een weergave van een toekomstig metrostation in het metrosysteem van Tel Aviv. Bron: NTA Metropolitan Mass Transit System.

“Het is een van de grootste en meest complexe projecten die sinds de oprichting van Israël zijn uitgevoerd”, aldus Itamar Ben Meir, CEO van NTA. “Voor het project zijn ongeveer 20 tunnelboormachines nodig, die ongeveer 40 miljoen kubieke meter grond zullen afgraven, en er zullen meer dan 16.000 vakmensen – waarvan velen uit het buitenland – bij betrokken zijn.”

De Israëlische minister van Transport, Miri Regev, noemde de start van de eerste fase op maandag “geweldig nieuws voor de agglomeratie Tel Aviv en heel Israël”.

“We gaan files verminderen door middel van connectiviteit, toegankelijkheid en intelligent vervoer, waardoor mensen meer mogelijkheden krijgen”, zei ze.

NTA is van plan elf grootschalige internationale aanbestedingen te publiceren voor de bouw van verdere projectfasen. De autoriteit verklaarde dat dit proces naar verwachting geavanceerde technologieën, internationale expertise en eersteklas technische vaardigheden naar Israël zal brengen.

Ter voorbereiding op de aanbestedingsfase keerde een Israëlische delegatie onder leiding van Ben Meir terug van een bezoek aan Zuid-Korea, waar zij een ontmoeting had gehad met leidinggevenden van grote bedrijven zoals Hyundai en Samsung. Het doel van de gesprekken was om het Israëlische metroproject te presenteren en de interesse van Korea te wekken om deel te nemen aan het miljardeninitiatief.

De Israëlische delegatie bespreekt de metro van Tel Aviv met vertegenwoordigers van grote Koreaanse bedrijven in Seoul. Bron: NTA Metropolitan Mass Transit System.

Onder de geïnteresseerden bevond zich ook de wereldwijde president van Hyundai, die persoonlijk een ontmoeting had met de delegatie. De vertegenwoordigers van de NTA verwachten een sterke wereldwijde deelname aan het project en een aanzienlijke bijdrage van Israëlische infrastructuur- en bouwbedrijven.

“De omvang van de werkzaamheden is enorm”, aldus de autoriteit. “Tienduizenden arbeiders en tientallen tunnelboormachines zullen worden ingezet. De metro zal de toekomst van het vervoer in Israël opnieuw definiëren.”

De voltooiing van het project is gepland voor de periode tussen 2037 en 2040.

De ongeveer 85 kilometer lange noord-zuidlijn M1 zal 62 stations omvatten en dagelijks een miljoen passagiers vervoeren naar Ra’anana, Herzliya, Holon, Rishon LeZion en vele andere bestemmingen.

De bijna 26 kilometer lange M2-lijn, die de oostelijke regio’s met Tel Aviv verbindt, zal 22 stations omvatten en dagelijks 540.000 passagiers vervoeren naar Givatayim, Ramat Gan, Bnei Brak en Petah Tikva. Er komt ook een halte bij het Wolfson-ziekenhuis in Holon.

De M3-lijn zal 38 kilometer lang zijn en de werkgelegenheidscentra langs de binnenste ring van het grootstedelijk gebied Tel Aviv verbinden, van Herzliya tot Bat Yam, met een zijlijn naar de luchthaven Ben Gurion. Overstappen kan bij het station Bikat Ono in Or Yehuda. De M3 zal dagelijks 480.000 passagiers vervoeren naar 25 stations.

Het metrosysteem wordt aangesloten op het lightrailsysteem van Tel Aviv, waarvan de rode lijn sinds 2023 in gebruik is. De werkzaamheden aan de groene en paarse lijn worden voortgezet en de opening is gepland voor 2028. Daarnaast wordt verder gebouwd aan een bus-rapid-transit-systeem dat Tel Aviv, Rishon LeZion, Nes Ziona en Rehovot met elkaar zal verbinden.

Israel Today nieuwbrief

Dagelijks nieuws

Gratis in uw mailbox

Israel Heute Newsletter

Tägliche Nachrichten

FREI in Ihrer Inbox