Soms zien we chassidische mensen vreemde dingen doen en vragen we ons over hen af. Ze lijken op een andere planeet te leven, of vast te zitten in lang vervlogen tijden. Ze lijken op een andere planeet te leven, of vast te zitten in een lang vervlogen tijd. Maar als je je blik omdraait en kijkt naar de moderne wereld met zijn lachende politici, jongeren die hun ogen niet van hun telefoon kunnen afhouden en vele andere verworvenheden van onze tijd, begrijp je misschien waarom deze groepen ervoor kiezen om zich af te zonderen en zich volledig te concentreren op het religieuze leven.
Op dit moment is dit contrast vooral duidelijk in Israël, omdat we aan de ene kant in een oorlog zitten die is uitgelokt door een verschrikkelijk bloedbad waarin onze heilige soldaten bijna elke dag sterven. Aan de andere kant zijn we in de Joodse maand Adar, waarin de wijzen ons hebben gevraagd om vooral vol vreugde te zijn. Deze vreugde bereikt zijn hoogtepunt op Purim, dat zondag wordt gevierd.
Een balans?
Rabbi David Yosef, een van de leidende Sefardische rabbijnen, probeert deze tegenstrijdigheid te overbruggen en een balans te vinden tussen ernst en vreugde. Hij legde het een paar dagen geleden uit:
“We bevinden ons in een situatie waarin we in oorlog zijn. Een moeilijke oorlog tegen onze vijanden. Elke dag ontvangen we meer bitter nieuws over gesneuvelde soldaten. De situatie is allesbehalve gemakkelijk. Ik denk dat het dit jaar heel belangrijk is dat iedereen Purim thuis viert en de geboden van Purim vervult. Maar als het op openbare vieringen aankomt, moeten we heel voorzichtig zijn dat we geen vreugde tonen en op straat dansen. Daar moeten we voorzichtig mee zijn”.
Hij voegde eraan toe dat “het publiek ziet hoe religieuze mensen feest vieren op Purim en gelukkig zijn, alsof de pijn van Israël hen niet heeft geraakt – dit ziet er niet goed uit. Het is een ontheiliging van de naam van God.”
Verlossing?
Purim is een bijzonder passende feestdag voor de huidige situatie, omdat we de bevrijding vieren van het Joodse volk van de genocide door de Perzen. Zelfs vandaag de dag bedreigen de Perzen ons in de vorm van Iran en proberen ze het Joodse volk van de kaart te vegen.
Net zoals we toen werden gered, zullen we vandaag worden gered, en met een dergelijk vertrouwen in God kunnen we Purim zelfs in deze moeilijke tijden vieren. Volgens het traditionele Joodse geloof heerst er tijdens de feestdagen een bepaalde energie in de wereld en op Purim is dat de energie van verlossing van een dreigende dreiging.