De terreuraanslag op de Sarona Markt in Tel Aviv in juni 2016, slechts enkele dagen later gevolgd door de dodelijke schietpartij in de Pulse nachtclub in Orlando, Florida, zette Yoni Sherizen aan het denken over de kwetsbaarheid van menselijke doelwitten. ‘Deze twee incidenten brachten me aan het denken over de vraag, helaas niet of, maar wanneer ze weer zouden gebeuren,’ zegt hij.
Sherizen, van oorsprong een Amerikaan, verhuisde in 2009 vanuit Groot-Brittannië naar Israël. Toen de twee aanslagen plaatsvonden, was hij bezig met een overstap van onderwijs en welzijn naar de technische wereld en zocht hij naar kansen, die niet alleen winst zouden opleveren, maar ook een toegevoegde waarde zouden hebben.
Een dergelijke kans ontstond toen hij en zijn partners Gabriel ontwikkelden, een systeem voor noodhulp, dat in scholen, gebedshuizen, werkplekken en elders kan worden geïnstalleerd om bij schietpartijen en andere aanvallen levens te helpen redden.
‘De oplossing heeft drie onderdelen,’ legt Sherizen uit. ‘Ten eerste, we hebben een apparaat dat we in de gebouwen bevestigen. Het lijkt op een neef van het brandalarm, een ronde, blauwe knop om in geval van nood op te drukken. ‘Hij ziet er uit als een slimme paniekknop, maar het is eigenlijk meer dan dat,’ zegt hij.
Hij legt uit dat de knop communicatie in twee richtingen mogelijk maakt en de omgeving kan waarnemen. ‘Die eerste paar seconden en eerste paar minuten bepalen echt het verschil tussen leven en dood voor veel mensen,’ zegt hij. ‘We gaan er allemaal voor zorgen dat er geen chaos ontstaat.’
Onlangs voegde Gabriel een sensor toe die geweerschoten detecteert en een alarm laat afgaan, zelfs voordat iemand op een knop drukt. De sensoren wijzen de locatie van de schietpartij aan, waardoor de hulpverleners direct naar die plaats kunnen gaan. ‘We zijn zeer snel in staat om een beeld van de situatie te krijgen en de situatie onder controle te krijgen,’ merkt Sherizen op.
‘Ten tweede maken we gebruik van alle smartphones als kritische instrumenten, zowel om te rapporteren als om informatie naar de mensen toe te sturen en real-time tweewegs communicatie te hebben,’ vertelt hij. ‘
Ten derde is er een zeer eenvoudig, gemakkelijk te gebruiken dashboard. ‘Dit dashboard maakt het de mensen ter plaatse en de eerste hulpverleners mogelijk om de situatie te beheren en in realtime te delen met het personeel van de hulpdiensten, zodat iedereen dezelfde informatie heeft voor de besluitvorming.
‘De meeste mensen denken, dat alles in orde is wanneer je de politie hebt gealarmeerd, als die oproep om hulp is uitgegaan,’ merkt hij op. ‘Het duurt enkele minuten voordat de hulp bij de voordeur aankomt. Deze instrumenten geven het team ter plaatse de mogelijkheid om heel snel de situatie onder controle te krijgen.’
Tijdens de ontwikkeling van Gabriel probeerden Sherizen en zijn team een apparaat te vinden dat al op de markt was en dat ze konden gebruiken als onderdeel van hun systeem. Ze vonden niets. Hun visie voor Gabriel is dat het wereldwijk in gebowen wordt geïnstalleerd naast brandalarm.
Gabriel is tot nu toe ingezet door enkele Joodse gemeenten in de VS. ‘We zijn begonnen met de Joodse gemeenschap, omdat ze een zeer reëel en onmiddellijk probleem hadden en ze de behoefte aan het product begrepen,’ zegt hij. ‘We zijn al aan het uitbreiden. We zijn in gesprek met bedrijven die zich bezig houden met geweld op de werkvloer en mogelijke bedreigingen die zich voordoen in een bedrijfsomgeving.’
Sherizen heeft meer wereldwijde plannen voor de unieke technologie. ‘We hebben de naam Gabriel gekozen, omdat het een concept is dat alle religies, culturen en talen aanspreekt – het idee van een beschermende engel die daar wacht om je te beschermen,’ merkt hij op.
Waar het apparaat ook wordt geïnstalleerd, Sherizen wijst er ook op, hoe belangrijk het is om je voor te bereiden op elke vorm van aanval. ‘Ik wil nog een ding zeggen, dat het belangrijk is om voorbereid te zijn, om oefeningen te doen en een spiergeheugen te verkrijgen,’ merkt hij op. ‘We hebben het systeem gebouwd dat mensen ermee worden opgeleid en oefenen.’
‘We hebben een systeem gecreëerd dat bewust best practices aanleert en mensen helpt voorbereid te zijn zonder trauma,’ legt hij uit. ‘Je weet nooit echt wie je bent en hoe je gaat reageren, totdat je onder die druk staat. We moeten ook rekening houden met het feit dat er mensen zijn die gewoon gaan flippen.’
Bron: Israel21c
Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.