El Al heeft voor een deel een nieuwe eigenaar

El Al heeft na een periode van zware financiële onzekerheid een nieuwe koper: de 26-jarige Eli Rozenberg, in het dagelijks leven student aan een yeshiva (Talmoedschool) en wonend in Jeruzalem. Hij is de zoon van een Amerikaans miljardair.

Door Redactie Israeltoday.nl |

Eli is de zoon van de Amerikaanse Chassidische miljardair Kenny Rozenberg, die zijn geld verdiende met een keten verzorgings- en bejaardenhuizen in Amerika. Omdat hij geen Israëlisch paspoort heeft, mag hij geen controlerend aandeel in Israëls nationale luchtvaartmaatschappij kopen. De houdster­vennoot­schap, die op naam van Eli staat, heet Kanfe Nesharim (‘vleugels van adelaars’) en verkreeg op 16 september 43% van de ElAl aandelen (een controlerend belang) voor rond de €100 miljoen.

De Israëlische overheid heeft zelf circa 15% van het bedrijf opgekocht voor circa €30 miljoen, waar verder geen koper voor te vinden was.

€100 miljoen klinkt heel goedkoop – het is minder dan de nieuwprijs van één Boeing 787, waarvan El Al 15 stuks bezit – maar in zakelijke termen is El Al op zijn zachtst gezegd een opknapper. Als gevolg van de coronacrisis en het stopzetten van alle vluchten staat de nationale luchtvaartmaatschappij, voor het eerst sinds de oprichting van de Staat Israël in 1948, letterlijk en financieel aan de grond. In de eerste helft van 2020 halveerde de omzet, werd een verlies geleden van 334 miljoen dollar, en zit het overgrote deel van het personeel thuis met onbetaald verlof. Van de 6000 personeelsleden zijn of worden er 2000 ontslagen, en de vloot en het lijnennet wordt ingekrompen. Er moet geld geleend worden om leveranciers te betalen, en om honderden miljoenen euro’s te vergoeden aan teleurgestelde passagiers voor niet-uitgevoerde vluchten.

Toch heeft de leiding van El Al een brief geschreven om deze deal ongedaan te maken. In eerste instantie was El Al blij met de verkoop van 43% van de aandelen, maar nu is men bang dat Eli alleen als stroman dient voor zijn vader, die eerder in opspraak raakte vanwege fraude.

‘Om de wettelijke beperkingen te omzeilen, worden de aandelen van Kanfei Nesharim geregistreerd op naam van zijn zoon, de heer Eli Rozenberg, een jonge man van 26 jaar die geen onafhankelijke middelen heeft en zonder zakelijke ervaring’, staat in de brief van El Al, waarin wordt aangedrongen op overleg met de regering.

Over Eli Rozenberg zelf is verder weinig bekend. Hij heeft volgens Globes nog niet met de media gesproken en het enige over hem dat naar buiten kwam is een korrelige foto. Sommige adviseurs, die voor Rozenberg werken, zouden hem nog nooit hebben ontmoet.

Rozenberg heeft inmiddels wel een ontmoeting gehad met de Raad van Bestuur van ElAl. Daarin zou hij hebben erkend, dat het geld dat nodig was om de aandelen te kopen een 25-jarige lening en in feite een gift van zijn vader betrof. Daarmee staat El Al ‘de facto’ onder controle van vader Kenny, zo luidt het.

Nu de noodzakelijke kapitaalinjectie binnen is, begint El Al weer met vliegen. Op 21 september werden vrachtvluchten hervat en 12 oktober stijgen de eerste passagiersvluchten op richting Londen, Parijs en New York. Op 1 oktober hervat een dochtermaatschappij chartervluchten naar Griekenland en Kroatië. Vluchten naar de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) of Bahrein heeft El Al niet gepland.

Vrees voor zware concurrentie
Er wordt wel gevreesd voor zware concurrentie van lucht­vaart­maat­schappijen uit de VAE zoals Emirates en Etihad, nu alle vluchten van en naar Israël over Saoedi-Arabië mogen vliegen en Israëli’s vrij de Emiraten mogen bezoeken. Vluchten van Israël naar Azië zullen met de nieuwe Arabische concurrenten van El Al vermoedelijk honderden euro’s goedkoper worden, wanneer Israëli’s weer naar hun geliefde hotspots in India en Thailand toe mogen.

Bronnen: CIDI, Luchtvaartnieuws, Luchtvaartnieuws, Globes, WIN.

Wilt u meer nieuws over Israël ontvangen? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.