Defensie: Onderzeeboten, duur maar noodzakelijk

De Israëlische marine is de kleinste tak van de Israëlische defensie, maar ze kan een enorme klap uitdelen. Vorige week arriveerde een tweede van de vier nieuwe marine korvetten van de Sa’ar 6 klasse. Over de Sa’ar 6 korvetten hebben wij u al eerder bericht.

Door Redactie Israeltoday.nl |

Israël heeft in omvang een kleine marine. Ter vergelijking; de Nederlandse marine heeft meer en grotere schepen tot zijn beschikking. Israël heeft echter al vaak bewezen dat het niet zozeer zit in omvang en grootte, maar in snelheid en goede wapenkwaliteit.

Zo heeft Israël zo’n 24 kleinere Dvora- en Dabur-klasse patrouilleboten in dienst. Deze zijn grotendeels geprodu­ceerd door Israëlische bedrijven.
De Israëlische marine heeft ook onbemande boten in dienst, zoals de ‘Protector USV’, vervaardigd door het Israëlische bedrijf Rafael. De Protector is een op afstand bestuurde, bewapend bootje die snelheden tot 50 knopen (zo’n 90 kilometer per uur) kan bereiken en bewapend is met een Typhoon machinegeweer.

Israëls Mariniers
Bovendien beschikt de marine over een commando-eenheid – Flotilla 13, het Israëlische equivalent van de SEAL’s van de Amerikaanse marine of de Britse Special Boat Service. Het 300 man sterke Flotilla 13 is een van Israëls meest elitaire eenheden voor speciale operaties. Haar basis bevindt zich in het pittoreske kruis­vaarderskasteel Atlit aan de Middel­landse Zeekust.

Flotilla 13 heeft in de meeste oorlogen van Israël gevochten en is beroemd om zijn capaciteiten op het gebied van contraterrorisme en sabotage. De eenheid is in staat tot een breed scala van operaties, van verkenning tot gijzelaars-reddingen. Tijdens de Yom Kippur oorlog in 1973, sloop de eenheid Egyptische havens binnen en bracht vijf oorlogsschepen tot zinken.

Dolfijn-klasse onderzeeërs
Wat echter het bereik van de IDF enorm vergroot, zowel op militair als strategisch gebied is de Israëlische onderzeebootvloot. In het bijzonder met betrekking tot het Iraans militair nucleair programma en het bestrijden hiervan.

De vloot bestaat uit zes ‘Dolphins’ (Dolfijn), in Duitsland bij Howaldts­werke Deutsche Werft in Kiel vervaar­digde onderzeeërs.

Met de ingebruikneming van de eerste drie onderzeeërs van de Dolphin-klasse in 1999 en 2000 brak voor de Israëlische marine een nieuw tijdperk aan. De 57 meter lange onderzeeërs met hun diesel-elektrische voortstuwing hebben een bereik van 4.500 mijl en kunnen in de hele Middellandse Zee opereren. De onderzeeërs worden als zeer stil beschouwd en zijn daardoor moeilijk te spotten.

In 2002 en ’03 toonde Israël belangstelling voor een geactualiseerde versie van de onderzeeërs. De Dolphin II onderzeeërs zijn ruim 10 meter langer dan de oorspronkelijke Dolphins en worden voortgestuwd door een brand­stof­cel­aan­drijving van Siemens. Dankzij deze aandrijving kunnen de boten nog langer en verder duiken – en dat stiller.

Voor Israël zijn de onderzeeërs van strategisch belang omdat zij als enige de mogelijk­heid bieden om onop­gemerkt te opereren voor de kust van Arabische landen en misschien zelfs bij Iran – hoewel dit laatste een formidabele uitdaging vormt, aangezien Israël geen nabijgelegen bevoor­radings­basis heeft.

Voor Israël zijn de zes onderzeeboten de duurste operationele wapen­systemen die het land heeft, en waarschijnlijk ook degene die het minst opvallen ‘tijdens een missie’.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.