Antisemitisme is een fenomeen dat mij al zolang ik mij kan herinneren verbijstert. Ik begrijp het. Ze haten ons. Maar waarom?
Het Joodse schrift zegt “Esav sonei l’Yaakov” – Ezau zal Jakob altijd haten. Ezau vertegenwoordigt de Westerse wereld, Jakob vertegenwoordigt de Joden. Maar ik denk niet dat dat goed is. Haten ze ons gewoon zo?
Ik heb een verklaring nodig. Maar ik heb er nooit een gevonden die me tevreden stelde. Tot voor kort.
Hier wordt het controversieel en politiek incorrect. Als u gemakkelijk beledigd bent, stop dan met lezen:
Laten we eens kijken naar de periodes in de geschiedenis waarin het antisemitisme bijzonder uitgesproken is: je zult een omgekeerde correlatie vinden. Hoe minder moraal er in een samenleving is, hoe meer antisemitisme er is.
Denk erover na: Het oude Egypte, het Griekse Rijk, het Romeinse Rijk, het Nazi Rijk, en we komen zo bij vandaag. Al deze rijken probeerden de Joden te vernietigen. Allemaal zonder moraal. Het ontbrak hen vooral aan seksuele moraal, ze probeerden God te ontkennen en stelden de mens en zijn ego centraal. Ze probeerden de wereld ervan te overtuigen dat de planeet om hen draaide. Ze wilden niets te maken hebben met moraal.
Waar komt de moraal vandaan?
Laten we niet vergeten wat de bron van de moraal is: het is de Thora, de Bijbel, het Oude Testament. Noem het wat je wilt, maar de wereld weet uit de Thora dat het immoreel is om te stelen, te liegen en te moorden. De Thora is het toppunt van moraal. Daarom zijn de boodschappers van de moraal degenen die de Thora aan de wereld hebben overgeleverd – de Joden.
Ik zeg niet dat iedereen die niet Joods is immoreel is. Wat ik zeg is dat morele mensen bewust of onbewust uit de Bijbel hebben geleerd wat moraliteit is.
Bijvoorbeeld, Hitler komt aan de macht en wil de wereld ervan overtuigen dat de ultieme moraal erin bestaat de wereld te zuiveren van iedereen die niet tot het Arische ras behoort. Als u zijn boek Mein Kampf leest, zult u zien dat Hitler hiervoor een “nieuwe moraal” wilde creëren. Het moest de “oude moraal” vervangen, die zei dat doden slecht was.
Hoe kon hij dat doen? Hij kon God niet doden. Hij kon de Thora niet laten verdwijnen. Wat hij kon doen was de boodschapper doden. Als je de boodschapper doodt, dood je de boodschap.
Hitler haatte de Joden en de wereld haat hen, omdat wij de drager zijn van de moraal in een wereld die de “oude moraal” niet wil. Het wil geen goed en kwaad. Het wil alleen “anders”. Moreel relativisme. Geen goed en fout. Alleen anders.
Vandaag als gisteren
Maar weet je wat er gebeurt als moraliteit uit het raam wordt gegooid? Het begint langzaam maar eindigt tragisch, in de vorm van genocide of, in de wereld van vandaag, een kledingmerk dat pedofilie accepteert en promoot. Want als al het andere in orde is, waar trekken we dan de grens? Misschien is pedofilie gewoon een andere voorkeur.
Het klinkt ziek, maar we zijn daar aangekomen. Als je het nog niet gehoord hebt, google dan de recente Balenciaga campagne. Google de term “underage attraction”. Ik maak geen grapje. Ik zou geen grappen maken over zo’n ernstige zaak. Het wordt voor onze ogen gelegitimeerd.
Alle moraal is verdwenen en dingen die wij duizenden jaren lang als waarheid hebben aanvaard – geslacht bijvoorbeeld – liggen nu niet meer vast. Moraal is irrelevant. Wetenschap is irrelevant. Het enige dat telt is het nieuwe “isme” van onze generatie.
Maar er is een paradox aan het werk: enerzijds moet de wereld zich ontdoen van de boodschapper die haar eraan herinnert wat moraliteit is. Aan de andere kant kunnen dezelfde mensen het niet opbrengen om het goede volledig op te geven. Ze willen er niet aan herinnerd worden, maar ze willen het ook niet helemaal vergeten.
Ondanks assimilatie, ondanks de poging van bijvoorbeeld Joden in Amerika om Amerikaanser te zijn dan Amerikanen, ondanks de poging van Joden om het licht van hun boodschap te verbergen, is de Jodenhaat nog altijd even groot. Want de wereld verlangt onbewust naar dit licht en haat zichzelf erom. Dus geven ze de boodschapper de schuld. Ze geven de Joden de schuld.
Deze uitspraak, die ik van een vriend hoorde, maakte grote indruk op mij. Moraliteit kan niet worden uitgewist, hoe hard je het ook probeert. Joden kunnen hun Joods-zijn en het licht dat daarbij hoort niet doven, hoe hard ze het ook proberen.
Het licht schijnt door
In elke generatie is er een nieuwe beweging die probeert de moraal uit te roeien en de boodschapper van de moraal laat doden. En in elke generatie zijn de Joden hun eigen grootste vijand, omdat ze denken dat als ze net als iedereen zijn, niemand zal weten dat ze Joden zijn. En zij zullen nooit antisemitisme ervaren.
Je kunt proberen een badjas te dragen om het licht te bedekken, maar als de kamer donker is, zal het licht doorschijnen. Het zal ontsnappen. Hoe donkerder de kamer, hoe meer het licht de kamer zal verlichten. Het kan niet echt verborgen worden.
We brengen het licht in een zeer donkere kamer. Dit licht verblindt de wereld zozeer dat ze het zouden willen doven. Maar zij hebben ook de behoefte te weten dat het licht hen zal leiden als zij uit de donkere kamer willen komen. Als wij, het Joodse volk, als natie ons licht omarmen, als wij ons licht erkennen, kunnen wij terugkeren naar onze rol als boodschappers van de moraal.
De wereld zal zijn best doen om de boodschapper te negeren en zelfs te elimineren, maar dat zal niet lukken. Uiteindelijk zal de moraal zegevieren, hopelijk eerder vroeger dan later.