
Tijdens een gezamenlijke plechtigheid werd een nieuwe ‘Zeppelin’-ballon, die boven een niet nader genoemde locatie in Galilea zweefde, ingewijd. Deze ballon is te vergelijken met een soort ‘oog in de lucht’ dat waakt over de grenzen van Noord-Israël en daarbuiten. Aan de onderkant van de zeppelin zijn ultramoderne sensoren gericht op Iraanse en andere bedreigingen. Ze geven een waarschuwing vooraf, zodat IDF-generaals kunnen reageren op dreigingen vanuit de lucht voordat ze ons luchtruim binnendringen.
De gehele breedte van Israël, van de Syrische grens op de Golanhoogten tot de kustmetropool Haifa, bedraagt slechts 80 km. De afstand van de grens met Libanon met het door Iran gecontroleerde Hezbollah tot Haifa is slechts 30 km.
היום (ד׳), החלה הצבה של פלטפורמה אווירית, מהגדולות מסוגה בעולם, שתשמש לצרכי גילוי והתרעה של איומים מתקדמים. זאת לאחר תהליך פיתוח וייצור של מספר שנים על ידי מנהלת ׳חומה׳ במפא״ת, הסוכנות להגנה מטילים האמריקאי, ובשיתוף עם חיל-האוויר והתעשייה האווירית. pic.twitter.com/QGgUa1rTQz
— Israeli Air Force (@IAFsite) November 3, 2021
Het luchtschip en het bijbehorende systeem worden “Hemeldauw” – Tal Shamayim (טל שמיים) in het Hebreeuws – genoemd. Het werd een paar maanden geleden voor het eerst de lucht in gestuurd, wat zorgde voor een spectaculaire en surrealistische ervaring voor bewoners en bezoekers in de hele regio. Voor de Galileeër, die hem plotseling vanuit hun raam of tuin zagen, deed de witte ballon denken aan een heliumballon voor kinderen of een sciencefictionfilm uit de jaren 60 – vooral wanneer hij op een mistige avond verlicht was.
Hoewel de ballon onmogelijk te verbergen is, zijn er uiteraard geen officiële data met geheime details over de prestaties en het laadvermogen prijsgegeven. Op de YouTube-video kunnen lezers de lengte inschatten (misschien honderd meter?). Hij is al waargenomen op een hoogte van ongeveer 1 km. Door de extra hoogte kunnen radarsensoren in de lucht veel verder doordringen in vijandelijk gebied dan sensoren op het land, waardoor een duidelijker beeld ontstaat van dreigende dreigingen en een langere waarschuwing vooraf kan worden gegeven.
Minister van Defensie Benny Gantz zei: “Ik feliciteer de Israëlische luchtmacht, de Israëlische luchtvaartindustrie en Amerikaanse partners met een nieuwe technologische doorbraak die de bescherming van het Israëlische luchtruim en de burgers van Israël zal verbeteren. Het succes van het nieuwe systeem versterkt de verdedigingsmuur die Israël heeft gebouwd tegen bedreigingen, door zijn vijanden, vanuit de lucht van zowel veraf als van dichtbij. Door de detectiemogelijkheden en het gelaagde afweersysteem zal Israëls voordeel in de regio behouden blijven en zal de operationele reikwijdte, die nodig is om de veiligheid te handhaven, ingeschakeld kunnen worden.
Projectleider Moshe Fattal van het Israëlische Ministerie van Defensie, meer specifiek het Directoraat van Defensie Onderzoek en Ontwikkeling (IMOD DDR & D) voegde toe: “Het afgelopen jaar hebben we in een groot aantal succesvolle experimenten bewezen dat het hele gelaagde verdedigingssysteem in staat is om geavanceerde dreigingen, waaronder kruisraketten, het hoofd te bieden. Het projectleiderschap… samen met de US Missile Defense Agency, in samenwerking met de luchtmacht en de industrie, gaat door met het versterken van Israëls opsporingscapaciteiten. De luchtverkenningsballon zal op grote hoogte vliegen, grote afstanden zien en het hoogste niveau van detectiecapaciteit bieden voor geavanceerde bedreigingen die uit meerdere richtingen komen. ”
19e-eeuwse technologie ontmoet 21e-eeuwse technologie
De basistechnologie om een ballon te vullen met gas dat lichter is dan lucht, zodat hij kan ‘zweven’, bestaat al honderden jaren. In het begin van de 20e eeuw werden zeppelins zelfs gebruikt voor luchttransport, hoewel ze vrij traag waren in vergelijking met moderne straalvliegtuigen. Ze waren relatief veilig zolang ze gevuld waren met het onschadelijke gas helium en niet met ontvlambare waterstof.
In een tijd van constante, duizelingwekkende technologische vooruitgang, lijkt het verrassend dat deze “eenvoudige” methode nog steeds wordt gebruikt. Desalniettemin blijkt het een betrouwbaar en kosteneffectief middel te zijn om bewakingsapparatuur hoog in de lucht te plaatsen op een stabiel uitkijkpunt om verder te kijken dan de grond of zelfs bergtoppen. Advanced Warning Aircraft (AWACS) kan vergelijkbare functies uitvoeren, maar vereist constante beweging, veel brandstof en een bemanning van technici hoog in de lucht. In het verleden zijn Israëlische bewakingsballonnen gestationeerd aan de noordgrens met Libanon en boven de zuidelijke Negev-woestijn. De Hemeldauw in het noorden heeft nieuwe en geavanceerde vaardigheden en is een van de grootste in zijn soort van de wereld.