
Rusland heeft het weer gedaan. Het gebruikt sociale media en andere digitale platforms om desinformatie te verspreiden, dit keer over de situatie in Israël en Gaza, vertelde Microsoft-president Brad Smith zaterdag op een internationaal vredesforum in Parijs.
Smith zei dat techgiganten zoals Microsoft vrij goed zijn geworden in het herkennen van desinformatiecampagnes en dat ze konden herkennen dat Rusland nu zo’n campagne voerde met betrekking tot de oorlog tussen Israël en Hamas.
“We zijn heel goed in het herkennen van een Russische campagne, zoals toen ze mensen probeerden te vertellen dat ze zich niet moesten laten vaccineren tegen Covid,” zei hij. “Of vandaag, wanneer we Russische desinformatie zien in het Midden-Oosten.”
Het probleem is dat de Westerse samenleving en de mainstream media zich bij conflicten in Israël heel anders gedragen dan in andere situaties en bijna alles wat ze zien op sociale media voor waar aannemen. En dat geeft slechte actoren zoals Rusland, Iran en Hamas de kans om het diplomatieke beeld te manipuleren.
Zullen de woorden van Smith gehoord worden en mensen wakker schudden en zich realiseren dat ze niet alles kunnen geloven wat ze zien of verteld wordt? Of zullen ze de leugens blijven slikken omdat die leugens in hun voorkeurswereldbeeld over Israël passen?