Wat is het verschil tussen antisemitisme en Judeofobie?

Israel Today spreekt met dr. Gustavo Perednik, een deskundige over het eeuwenoude fenomeen van Jodenhaat, en hoe het verschilt van alle andere vormen van haat. Wat is het verschil en waarom je het moet weten?

Door Tsvi Sadan |

Afbeelding: Als gevolg van toenemend antisemitisme, of liever Judeofobie, vermijden veel Joden om zich openlijk als zodanig te identificeren, bijvoorbeeld door hun kippa (keppeltje) af te doen. (Foto: EPA-EFE/Omer Messeinger)

Ter introductie, twee van Gustavo Perednik’s bekendste boeken zijn waarschijnlijk To Kill Without a Trace: A Prequel to 9/11 en Judeophobia. Het eerste handelt over de Iraanse terreuraanslag op het gebouw van de Asociación Mutual Israelita Argentina (AMIA) in 1994, waarbij 85 doden en 300 gewonden vielen. Perednik’s onderzoek heeft hem tot de conclusie gebracht dat deze aanslag op de Argentijnse Joodse gemeenschap deel uitmaakte van de Jihad tegen het Westen.

To Kill Without a Trace is een stukje van het grotere geheel van wat Perednik liever Judeofobie noemt dan Antisemitisme. In zijn boek met deze titel betoogt Perednik dat Judeofobie (wat geen angst voor, maar haat tegen Joden is) een uniek fenomeen is, anders dan racisme, xenofobie, of enige andere haat tegen bevolkings­groepen. Perednik ziet ten minste tien ongeëvenaarde kenmerken van Judeofobie, waaronder:

  • Het is universeel;
  • Het is permanent;
  • Het is obsessief (dat wil zeggen, Joden zijn niet zomaar een vijand, maar De Vijand);
  • Het is gevaarlijker dan elke andere haat;
  • Bovenal is Judeofobie een hersenschim, wat betekent dat het een fenomeen is dat gebaseerd is op fantasie.

Ik ontmoette Dr. Perednik in een stad twaalf kilometer ten zuiden van Jeruzalem, waar hij de laatste 25 jaar heeft gewoond. Op de zelfde plaats waar ik zat, vertelde Perednik, zat de Argentijnse aanklager in de zaak van de AMIA-bomaanslag, Alberto Nisman, die in 2015 zou zijn vermoord.

Perednik is geboren in Buenos Aires, Argentinië, en het meeste van zijn werk is in het Spaans, wat kan verklaren waarom hij in Israël niet zo bekend is als hij eigenlijk zou moeten zijn. Maar hij heeft 20 boeken geschreven en lesgegeven aan de Hebreeuwse Universiteit, naast andere Israëlische academische instellingen, dus misschien heeft zijn gebrek aan zichtbaarheid meer te maken met zijn rechtse politieke stand­punten, die over het algemeen niet worden gewaardeerd door de notoir linkse mainstream media van Israël.

We spreken echter niet met dr Perednik vanwege zijn politieke opvattingen, maar vanwege zijn deskundigheid, die hem in staat stelt licht te werpen op vele zaken, waaronder enkele van de veranderingen die Israël momenteel doormaakt.

Gustavo Perednik in zijn bibliotheek. (Foto: Tsvi Sadan/IT)

Israel Today: Wat is het verschil tussen Judeofobie en Antisemitisme?

Perednik: Antisemitisme, een term die in 1881 werd bedacht door Wilhelm Marr, vertroebelt en verhult opzettelijk de betekenis van dit verschijnsel. Het wekt de indruk dat antisemitisme een ideologie is. Maar er is nooit een ideologie geweest tegen de al lang verdwenen Semieten, en Antisemieten hebben nooit echt bestaan. Judeofobie, een term die in 1882 werd bedacht door Leon Pinsker, irriteert mensen omdat het gaat over haat tegen Joden van vlees en bloed.

Israel Today: Maar we horen tegenwoordig veel over islamofobie, dus wat is het verschil?

Perednik: Islamofobie bestaat niet echt. Het is een kunstmatige term, bedacht door Iraanse Ayatollahs in de jaren tachtig. Deze term is ontworpen om het onderscheid tussen verschillende vormen van haat te vervagen. Het is net zoiets als zeggen dat er zoiets bestaat als Portugalofobie. Hoewel er mensen zijn die Portugezen haten om welke reden dan ook, bestaat er niet zoiets als een honderden jaren oud fenomeen van Portugalofobie. Judeofobie heeft het niet over haat tegen religie of ideologie. Judeofobie is haat tegen Joden alleen omdat zij Joden zijn, ongeacht hun geloof. Dit bestaat niet in islamofobie, die verzonnen als ze is, nog steeds spreekt over religie, niet over mensen.

Israel Today: Wat onderscheidt Judeofobie van elke andere vorm van haat? Ik vraag dit omdat de wereld vandaag Hannah Arendt’s ‘banaliteit van het kwaad‘ heeft aangenomen, die van ieder van ons een potentiële nazi maakt. Het is dit idee dat het praten over Israël als een nazi-staat vergemakkelijkt.

Perednik: Ik noem Arendt’s idee ‘de banalisering van het kwaad.’ Het kwaad is niet banaal. Het is zeer geraffineerd. Judeofobie is uniek omdat haat tegen elke andere bevolkings­groep gebaseerd is op een verdraaiing van de werkelijkheid. Als ik bijvoor­beeld zeg dat immigranten verantwoordelijk zijn voor de stijging van de criminaliteit, interpreteer ik de werkelijkheid verkeerd. Niet alleen bestaat criminaliteit ook zonder immigranten, het kan ook zijn dat niet een bevolkings­groep, maar eerder individuen hun toevlucht nemen tot criminaliteit vanwege hun benarde situatie. Joden worden niet gehaat omdat ze misdadigers zijn of werk van de plaatselijke bevolking afpakken. Zij worden gehaat omdat zij God-moorde­naars zijn, omdat zij de wereld­economie beheersen. Dit is geen verdraaiing van de werkelijkheid, maar eerder fantasie. Het uitgangspunt van Judeofobie begint met een complete leugen.

Israel Today: Leg ons uit waarom dit Judeofobie zo gevaarlijk maakt.

Perednik:Wat kan ik zeggen tegen hen die me vertellen dat ik God gedood heb? Dat ik er niet was, dat ik me die dag ziek heb gemeld? Wat kan je zeggen tegen Holocaust-ontkenners? In tegenstelling tot elke andere vorm van haat, is Judeofobie niet een beetje irrationeel, het is volstrekt irrationeel. Dat is waarom het zo gewelddadig wordt.

Bovendien, elke andere vorm van haat vereist de aanwezigheid van het voorwerp van de haat. Je kunt geen xenofoob zijn zonder de aanwezigheid van de vreemdeling. Je kunt niet vrouwen­hatend zijn zonder de aanwezigheid van vrouwen. Maar Judeofoben hebben juist baat bij de afwezigheid van Joden, omdat hun aanwe­zig­heid het stereotype waartegen de haat is gericht zou trotseren. De Holocaust was mogelijk omdat hij niet gericht was tegen mensen, maar tegen een duivelse entiteit. En dat rechtvaardigde op zijn beurt de poging tot vernietiging van de Joden.

Dit is min of meer wat judeofoben vandaag zeggen over Israël, namelijk dat het een nazi-staat is, en dat het daarom niet zo erg zal zijn als Iran besluit de acht miljoen Joden die hier wonen, te vernietigen.

Wilt u meer nieuws over Israël ontvangen? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.