Palestijnse kinderen wordt geleerd te haten en geweld te zoeken als onderdeel van hun schoolprogramma. En eindelijk trekken de VN en Europa zich dit aan. (Foto: Abed Rahim Khatib of Olivier Fitoussi/Flash90)
Voor het eerst erkennen hoge EU-functionarissen, die belast zijn met de hulp aan de Palestijnse sector, dat de Palestijnse schoolboeken een ‘zeer problmatische inhoud hebben die aanleiding blijft geven tot ernstige bezorgdheid’. Ze bevatten o.a. antisemitisme, het aanzetten tot geweld en de verheerlijking van terreurdaden.
Dit is verklaard in drie openbare debatten die sinds het begin van de maand in het Europees Parlement werden gevoerd over de inhoud van de nieuwe Palestijnse schoolboeken. Ze werden gehouden vóór de bijeenroeping van de Begrotingscommissie eind september, waar de bevriezing van de financiering van het Palestijnse onderwijs zal worden besproken. De besprekingen over de kwestie vonden plaats in de Commissie Begrotingscontrole, Buitenlandse betrekkingen en Onderwijs van het Europees Parlement.
De besprekingen volgden op de publicatie van de bevindingen van een rapport dat in opdracht van de Europese Unie is opgesteld. In het verslag wordt nagegaan of er in Palestijnse boeken sprake is van aanzetten tot haat en geweld en of de internationale onderwijsnormen van de UNESCO niet worden nageleefd. Het rapport was het resultaat van een drie jaar durende campagne en uitvoerig, actueel onderzoek door het beleidsinstituut IMPACT-se, dat werd voorgelegd aan hoge EU-functionarissen.
Het EU-rapport bevestigde de bevindingen van het IMPACT-se instituut. Het rapport bevestigde de aanwezigheid van antisemitische inhoud die geweld tegen burgers aanmoedigt, terreurdaden en terroristen verheerlijkt, en jihad en dood aanmoedigt. Het rapport bevestigde ook dat Palestijns lesmateriaal aandringt op het de-legitimeren van Israël en het verwijderen van Israël van de landkaarten.
De directeur-generaal van de Europese Unie, die opdracht gaf tot de studie en toezicht houdt op alle steun aan de Palestijnse onderwijssector, is Maciej Popowski, die tijdens de gezamenlijke discussie bevestigde:
‘Mij is uitdrukkelijk gevraagd (…) om met de Palestijnse premier te spreken, hetgeen ik onmiddellijk na de publicatie [van het EU-rapport] heb gedaan. Ik heb hem een brief geschreven met het verzoek onmiddellijk actie te ondernemen en ook het gebruik van boeken waarvan de inhoud twijfelachtig is, stop te zetten, als een zaak die voor de hele Commissie de hoogste prioriteit heeft. (…) Wij tolereren geen aanzetten tot haat en geweld als middel om politieke doelen te bereiken, antisemitisme in al zijn vormen, en deze beginselen zijn voor deze Commissie niet-onderhandelbaar.’
In een discussie van de werkgroep Antisemitisme van het Europees Parlement verklaarde de verantwoordelijke voor het Midden-Oosten onder auspiciën van de Europese Commissie, directeur-generaal Henrike Trautmann, dat de leerboeken van de Palestijnse Autoriteit in hun huidige vorm onaanvaardbaar zijn:
‘Het is zeer duidelijk, dat de studie het bestaan van zeer problematische inhoud aan het licht brengt, die aanleiding blijft geven tot ernstige bezorgdheid. (…) Veranderingen in het leerplan zijn van essentieel belang (…) met als doel te zorgen voor een verdere hervorming van het leerplan, waarbij de zeer problematische kwesties die zijn vastgesteld in een zo kort mogelijk tijdsbestek worden aangepakt. (…) Volledige overeenstemming van al het onderwijsmateriaal met de UNESCO-normen van vrede, verdraagzaamheid, coëxistentie en geweldloosheid moet worden gewaarborgd, tevens moeten alle verwijzingen van antisemitische aard worden aangepakt en verwijderd.’
UNRWA-chef erkent antisemitisme
Het hoofd van het agentschap van de Verenigde Naties voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA), Philip Lazzarini, was ook uitgenodigd voor een hoorzitting in de Commissie Buitenlandse Zaken van het Europese Parlement. Hij werd gedwongen om in het openbaar en op een precedent-scheppende wijze te erkennen, dat het Palestijnse onderwijsprogramma, dat op de scholen van zijn agentschap wordt gebruikt, antisemitisme, aanzetten tot geweld en verheerlijking van terreurdaden omvat. Na een stroom van vragen van tientallen parlementsleden over dit onderwerp, antwoordde hij:
‘Wij als UNRWA hebben drie categorieën van problemen in de schoolboeken geïdentificeerd wat betreft het voldoen aan de VN-waarden, namelijk geschiktheid voor de leeftijd, genderperceptie, en dan de kwesties in verband met het aanzetten tot geweld, discriminatie, enzovoort. Ja, evenals antisemitisme, intolerantie, absoluut…’
Oliver Verhali, de Hoge Commissaris van de Europese Unie, is verantwoordelijk voor alle betrekkingen met de landen die aan de Unie grenzen, en zijn administratie is belast met de hulpgelden aan de Palestijnen. Hij riep op tot heroverweging van de steun aan het Palestijnse onderwijs, naar aanleiding van de bevindingen van het rapport over Palestijnse leerboeken.
In antwoord op een vraag hierover van de vice-voorzitter van het Europees Parlement, Nicola Beer, voegde Verhali eraan toe dat het rapport serieus wordt genomen en dat ‘de Commissie zich het recht voorbehoudt om waar nodig passende maat_regelen te nemen in dit verband’.
Voorbeeld uit een Palestijns schoolboek
Palestijnse premier: Wij wijzigen niets
De Palestijnse premier Mohammed Shtayyeh weigert elke wijziging in de schoolboeken. In zijn antwoord op de bevindingen van het EU-rapport zei hij: ‘Het Palestijnse leerplan kan niet worden beoordeeld aan de hand van normen die ver afstaan van de geschiedenis en de cultuur van het [Palestijnse] volk.’
Hij zei verder dat als de hulp aan de Palestijnse Autoriteit voorwaardelijk wordt, gebaseerd op het verwijderen en wijzigen van inhoud, de PA er de voorkeur aan zal geven het drukken van onderwijsmateriaal te financieren met haar inkomsten uit belastingen op water, elektriciteit en communicatie.
Marcus Sheff, de directeur van het IMPACT-se Instituut, stemde in met de discussies:
‘Deze verklaringen van zoveel hoge EU-ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de steun aan het Palestijnse onderwijs, dat de schoolprogramma’s kinderen niet kunnen blijven aanzetten tot haat en geweld, zijn bijzonder relevant; en komen slechts enkele weken voordat de Begrotingscommissie moet praten over het bevriezen van de financiering voor de Palestijnse Autoriteit, totdat er veranderingen worden doorgevoerd… Er is een echt gevoel van een gezamenlijk doel in het hele politieke spectrum in Brussel dat de ophitsing in het Palestijnse schoolboek onmiddellijk moet stoppen en dat de EU-instellingen een leidende rol in dit proces op zich zullen nemen.’
Zie ook: CIDI, schoolkboeken en CIDI, onderwijs.
Wilt u meer nieuws over Israël ontvangen? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.