‘De batterijtechnologie is in meer dan 30 jaar niet veranderd,’ vertelt Moshiel Biton, CEO van Addionics, een startup op het gebied van batterijen voor elektrische auto’s, aan Israel21c.
Biton ziet een enorme kans ‘aangezien er voortdurend miljoenen dollars zullen worden geïnvesteerd in het creëren van betere accu’s.’ Hij wil deze kans benutten door een relatief kleine verandering aan te brengen in de manier waarop batterijen worden ontworpen.
In tegenstelling tot andere bedrijven, die zich richten op het verbeteren van de chemische werking van de accu, richt Addionics zich op de fysica van een specifiek onderdeel van de accu, de elektrische stroomcollector. Deze fungeert als het substraat van de elektroden van een accu. Deze kleine metalen plaatjes, niet verschillend van aluminiumfolie, zijn gelaagd rond het ‘actieve materiaal’ – lithium-ion, bijvoorbeeld.
Denk aan een elektrische accu als een sandwich, stelt Biton voor. ‘Het brood is de stroomcollector, en de kaas is het actieve materiaal.’ Op de meeste ‘broodjes’ met elektrische autoaccu’s zit de ‘kaas’ alleen aan de bovenkant. Bij Addionics zit de kaas overal, samen met laagjes poreus en sponsachtig ‘brood’.
‘Met nanotechnologie kunnen we ruimte vinden die niet goed wordt benut en die efficiënter maken’, vertelt Biton. ‘Op die manier krijgen we meer actief materiaal in dezelfde ruimte, wat de capaciteit vergroot door een zeer goed contact tussen het metaal en het actieve materiaal en tegelijkertijd de interne weerstand te minimaliseren, waardoor hogere stromen mogelijk worden.’
Snel opladen, grote capaciteit
Omdat stroomcollectoren poreuze metalen banen zijn, legt hij uit, ‘is er meer oppervlaktecontact tussen de chemische stof en de stroomcollector, waardoor de oplaadsnelheid toeneemt. Het geeft ons de mogelijkheid om de afweging tussen snel opladen en een groot bereik te minimaliseren.’
Biton doelt op het feit dat hoe groter de accu is (of hoe dikker de elektrode), hoe groter de capacitei, maar hoe langer het duurt om op te laden. Een dunnere elektrode levert sneller opladen op, maar de de capaciteit is lager, dus de actieradius van de auto zal laag zijn.
Snel opladen en een grote capaciteit vereist veel dunne lagen, wat de prijs met 50 procent kan doen stijgen. Accu’s maken tot 40% uit van de kosten van een elektrisch voertuig. ‘Er zitten gemiddeld 40 lagen in een batterijcel,’ legt Biton uit. ‘Als elke laag 50 tot 100 micron dik is en we dat kunnen vergroten en het 70 tot 95% poreus kunnen maken, hebben we minder lagen nodig, terwijl we de doelstellingen op het gebied van bereik en laadprestaties halen.’
Addionics zegt dat zijn technologie de oplaadtijd kan halveren en ook de interne opwarming kan verminderen, waardoor de kans op nog een ontploffend voertuig zoals in juli is gebeurd toen een Tesla Model S Plaid in Pennsylvania in brand vloog, wordt verkleind.
‘Consumenten zullen elektrische voertuigen niet gaan gebruiken omdat ze modieus of groen of sexy zijn, maar wanneer de prestaties die ze leveren vergelijkbaar zijn met die van een voertuig met een verbrandingsmotor, waarbij je je auto net zo snel kunt opladen als de tank volgooien met gas’, zegt Biton.
Gemakkelijk te integreren
De dikkere, efficiëntere elektroden van Addionics zijn volgens Biton geschikt voor elke chemische stof. ‘We kunnen ze probleemloos integreren in bestaande productielijnen voor batterijen.’
Daarmee onderscheidt Addionics zich van andere opkomende batterijtechnologieën. De Israëlische startup StoreDot bijvoorbeeld heeft zijn eigen fabrieken nodig en zal niet onmiddellijk compatibel zijn met bijvoorbeeld de door Panasonic geproduceerde batterijen van Tesla.
Andere batterijinnovatoren, zoals Sila Nano en Ampirus, willen het grafiet in de batterij vervangen door silicium, wat de energiedensiteit kan verhogen. QuantumScape werkt aan een technologie om de vloeibare elektrolyten in de batterij te vervangen door een vaste stof (een technologie die solid-state wordt genoemd).
Addionics is van plan om zijn dikkere, snellere en goedkopere metaalfolies te verkopen aan bestaande batterijfabrikanten. ‘Ze zien er hetzelfde uit en de montage zal zo soepel mogelijk verlopen. We willen wrijving tot een minimum beperken’, benadrukt Biton.
Addionics werd opgericht in 2017, is gevestigd in Tel Aviv en Londen, er werken 19 mensen, en het werd o.a. gevinancierd met een subsidie van 2,5 miljoen dollar uit de Horizon 2020-competitie van de Europese Unie.
Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.