Paramedici uit Gaza vervolgd voor beoefenen yoga

Er kwam veel kritiek op Gazaanse paramedici die deelnamen aan Yoga-ontspanningsoefeningen. Maar waarom verwijs je naar je rekoefeningen met een religieuze term uit het Hindoeïsme? Dat is hetzelfde als een Jood die een bad neemt en het baptisme noemt.

Door Ryan Jones |

Illustratie. Israëli’s nemen deel aan de Internationale Yoga Dag in Tel Aviv. (Foto: Miriam Alster/Flash90)

Het Hamas-regime in Gaza heeft naar verluidt een onderzoek geopend naar de deelname van enkele tientallen plaatselijke paramedici aan een yogasessie, die gesponsord werd door de Ambassade van India.

Na de laatste Gaza-oorlog in mei waren de paramedici voor het evenement uitgenodigd om hen te helpen herstellen van het trauma van dat conflict. Het werd georganiseerd door de Positive Energy Club, een organisatie die in 2019 werd opgericht door lokale jongeren uit Gaza, in coördinatie met de Indiase ambassade in Ramallah.

Het door Hamas geleide ministerie van Volksgezondheid in Gaza was onmiddellijk kritisch en benadrukte dat het al methoden had om medisch personeel bij te staan bij het verwerken van trauma’s zonder zich te wenden tot wat het als een buitenlandse religie beschouwt.

‘We werden onderworpen aan harde kritiek van het ministerie van Volksgezondheid en sociale media-activisten, die ons beschuldigden van het beoefenen van verboden boed­dhistische rituelen,’ vertelde Naseem Hassan, een ambulance­medewerker die deelnam aan het evenement, aan Al-Monitor.

‘Het ministerie van Volksgezondheid heeft een onderzoek ingesteld naar de deelname van ambulance­personeel aan het evenement,’ vervolgde hij.

Legitieme sport, of religieuze handeling?
Yoga wordt in de moslimcultuur sterk ontmoedigd, gezien de connectie met het hindoeïsme en het boeddhisme. Yoga is een van de zes filosofische pijlers van het hindoeïsme en werd aan het eind van de 19e eeuw door Indiase monniken en goeroes naar het Westen geëxporteerd.

Awad Abdel-Bari, de directeur van Al-Istiqlal Sport Academy en de yoga-instructeur die de eerder genoemde sessie gaf aan paramedici uit Gaza, benadrukte in opmerkingen aan Al-Monitor dat hij en andere Gazanen ‘yoga beoefenen als een sport, niet als een religie.’

Veel jonge Arabieren in de moslimwereld zouden het daarmee eens zijn. Zelfs het beruchte conservatieve Saoedi-Arabië heeft onlangs zijn verbod op yoga opge­heven en de beoefening erkend als een legitieme sport.

Toch beschouwt het merendeel van de oudere generatie yoga als haram, het Arabische woord voor ‘verboden’.

Enkele jaren geleden nam een van India’s belangrijkste moslim­organisaties, de All India Muslim Personal Law Board, de regering in New Delhi op de korrel omdat deze yoga verplicht stelde op Indiase openbare scholen.

De groep merkte op dat veel yoga­routines, en in het bijzonder de Surya Namaskar, rituelen zijn die zijn ontworpen om de goden van het Hindoe pantheon te eren en te prijzen, en daarom niet geschikt zijn voor moslims. De Surya Namaskar werd oorspronkelijk ontworpen als een dagelijkse vereringsdaad voor de zonnegod Surya.

Yoga is nog nooit zo populair geweest in het Heilige Land. Maar sommigen vrezen dat het de deur heeft geopend naar afgoderij. (Foto: Nati Shohat/Flash90)

Avodah Zarah – buitenlandse verering, afgoderij
In Israël geniet yoga brede populariteit, zelfs onder veel traditionele en religieuze Joden. Dit wordt ongetwijfeld gevoed door de voorliefde van Israëli’s om naar het Oosten te reizen na hun verplichte militaire dienst.

In religieuze gemeenschappen waar het kan worden aangetroffen, wordt yoga onderwezen en beoefend zonder enige hindoeïstische of boeddhistische religieuze elementen. Dat is niet altijd het geval in meer seculiere plaatsen zoals Tel Aviv.

Maar zelfs wanneer men de expliciet religieuze aspecten van yoga weglaat, lijkt het vreemd voor Israëli’s om het zo openlijk te omarmen, gezien hun typische afkeer van עבודה זרה avodah zarah – ‘buitenlandse verering’ of ‘afgoderij’.

Zoals de beroemde Lubavitcher Rebbe Menachem Mendel Schneerson vele jaren geleden vaststelde, ligt het probleem niet bij de specifieke bewegingen die bij yoga worden toegepast, die kunnen inderdaad therapeutisch zijn. Het probleem is de religieuze associatie die verbonden is met het woord ‘yoga’, om nog maar te zwijgen van het chanten en mediteren dat velen in het Westen ermee hebben overgenomen.

Tenslotte, waarom zou je enig aspect van een vreemde religie importeren, als er genoeg andere manieren zijn om te oefenen? Je kunt zelfs nog steeds alle strek­oefeningen doen, maar verwijs niet naar wat je doet met een religieuze term uit het Hindoeïsme. Dat is hetzelfde als een Jood die een bad neemt en het baptisme noemt.

Wilt u meer nieuws over Israël ontvangen? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.