Het plan hiervoor is opgesteld door het Ministerie van Toerisme, dat met de kabelbaan de toegang tot de Klaagmuur en de zuidkant van de Oude Stad wil vergemakkelijken en de overbelasting van voetgangers wil verminderen. Het ministerie schat dat er wekelijks ongeveer 135.000 mensen de Oude Stad bezoeken.
De kabelbaan zal een lengte hebben van 1,4 kilometer, en met 73 cabines 3.000 mensen in beide richtingen kunnen vervoeren. Vanaf het oude station zal de kabelbaan dan over de Bijbelheuvel (Givat Hatanach) en de Hinnom-vallei, rond de Diaspora-Jeshiva op de berg Zion en de kerk van St. Petrus in Gallicantu naar de Klaagmuur rijden.
Volgens Kachlon is de inrichting van de kabelbaan een goede oplossing voor de huidige problemen in de oude stad. ‘De Klaagmuur is momenteel niet voldoende toegankelijk voor het grote publiek’, verdedigde hij de beslissing. ‘Het mag niet zo zijn dat te veel bezoekers en files mensen ervan weerhouden de Klaagmuur te bereiken om te bidden, rond te lopen of deel te nemen aan militaire plechtigheden. De kabelbaan zal de Klaagmuur toegankelijk maken voor de massa’s die er nu wel naartoe willen, maar het niet kunnen.’
De kabelbaan zal, net als de bus of tram, een middel van openbaar vervoer zijn, dus het zal mogelijk zijn om er gebruik van te maken van de Rav Kav-kaart, de in Israël gebruikelijke OV chipkaart.
Kachlon duidt de kabelbaan aan als een ‘nationaal project, dat verder gaat dan verkeersinfrastructuur en toerisme’. Hij ziet het ook als een sociaal project – de missie om de Klaagmuur voor iedereen toegankelijk te maken.
Maar niet iedereen ziet het zo. Yossi Saidov, mede-organisator van 15 minuten, die zich inzet voor de bevordering van het openbaar vervoer, is nogal sceptisch over de plannen. Hij vreest dat er bij het oude station files zullen ontstaan. ‘Het kabelbaanproject lost het vervoersprobleem niet op, maar verplaatst het alleen naar een andere locatie’, zei hij. Zijn oplossing zou zijn om auto’s te verbannen uit de oude stad en het openbaar vervoer uit te breiden.
Veel Israëli’s zijn ook verdeeld over de beslissing. Velen zijn van mening dat Israël, met de voortdurende terroristische dreigingen en de huidige politieke situatie zonder een echte regering, andere projecten heeft waarin tijd, energie en geld moet worden geïnvesteerd, in plaats van in een kabelbaan.
Drie jaar geleden, toen het project voor het eerst werd genoemd, heeft de Hoge Islamitische Raad zich tegen de kabelbaan uitgesproken. Het zou bijdragen aan de verdere judaïsering van Jeruzalem, zei het hoofd van de raad, sheik Ikrameh Sabri. Ook Machmoud Abbas protesteerde en zei dat de Palestijnen nooit een kabelbaan in Jeruzalem zouden toestaan.
De Arabische kooplieden in de Oude Stad zouden echter blij kunnen zijn met een groter aantal toeristen en potentiële klanten.
Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.