Israël gaat verder met plannen voor de aanleg van een onderzees stroomkabelproject om te voldoen aan de groeiende vraag naar energie in het midden en noorden van het land en om het elektriciteitsnet van het land aan te sluiten op stroomnetwerken in Europa en landen in de Golfregio.
De onderzeese elektriciteitskabel van 150 kilometer zal langs de Middellandse Zeekust van Israël lopen, van Ashkelon in het zuiden tot Haifa in het noorden. De kabel zal elektriciteit, die voornamelijk wordt opgewekt uit hernieuwbare zonne-energievelden in het zuiden van Israël, transporteren naar de steden in het centrum en het noorden, waar de vraag groot is.
Het plan voor het onderzeese kabelproject omvat ook de mogelijkheid om het elektriciteitsnet van Israël aan te sluiten op Europese elektriciteitsnetwerken via Cyprus en Griekenland, evenals de mogelijkheid om een verbinding te maken met de Golflanden via Jordanië en Egypte.
Het verbinden van de onderzeese kabel met buurlanden zoals Egypte zou de mogelijkheid bieden om het lokale elektriciteitsnet te ondersteunen in het geval van stroomtekorten en zou de export van groene elektriciteit die in Israël is opgewekt mogelijk maken.
Eerder in juni had de Raad voor Planning en Bouw een voorstel goedgekeurd om 10.000 hectare grond in open gebieden te reserveren voor zonne-energiecentrales.
Los daarvan kondigde het staatsenergiebedrijf EAPC (Europe Asia Pipeline Co.) vorige maand aan dat het een overeenkomst had bereikt met de Israëlische regering voor de aanleg van een 254 kilometer lange glasvezelkabel tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee. Dit maakt deel uit van een nationaal project om van Israël een communicatieknooppunt en datatransmissiecorridor in het Midden-Oosten te maken, die Europa verbindt met de Golfstaten en Azië.
De ligging van Israël tussen drie continenten heeft historisch gezien vaak voor problemen gezorgd voor het land. Zoals beschreven in de Bijbel lag het kleine land ingeklemd tussen strijdende grootmachten die er met hun legers rondtrokken. Gelukkig is dit vandaag de dag niet meer het geval, maar er heerst nog steeds geen vrede in het land.
Economisch gezien is deze ligging echter een voordeel, want de internationale handel verliep en verloopt nog steeds via Israël. Vandaag de dag zijn het niet langer karavanen die door het land trekken, maar kabels en pijpleidingen. Net als koning Salomo gebruikt koning Bibi vandaag de dag de unieke geografische ligging van Israël in het voordeel van het land en zijn handelspartners.