Estée Lauder, de wereld van schoonheid en rijkdom

De naam Estée Lauder staat voor een mooi uiterlijk en een gezonde huid. Naast de hoge kwaliteit is het succes van haar cosmetica ook zeker te danken aan agressieve marketing van deze Amerikaanse Joodse vrouw, die een zegen werd voor de wereld.

Door Redactie Israel Today |

Afbeelding: Estée Lauder met een klant. (Foto: Wikipedia)

Josephine Esther Mentzer werd in 1906 geboren in New-York in het Queens-district, in het stadsdeel Corona. Haar ouders waren Joodse immigranten uit Hongarije. Ze hadden een kleine winkel. Esther werd Esti genoemd, en toen ze later haar onderneming opbouwde, ging ze zich Estée noemen. In 1930 trouwde ze met Joseph Lauter. Het echtpaar veranderde hun naam in Lauder.

Als meisje was Esther gefascineerd door het werk van haar oom, die apotheker was. Hij stelde ook crèmes samen, wist hoe je huid­vriende­lijke producten moet maken en toepassen. Onder toezicht van haar oom experi­men­teerde Esti enthousiast met geuren en make-up. Daarbij droomde ze van een Hollywood-carrière. Maar daar kwam niets van terecht, omdat haar latere onderneming haar volle inzet vroeg.

Op een keer bezocht Esti een schoonheidssalon, waar de rijken en schoonheden van New York de deur platliepen. De eigenaar van de zaak liet een opmerking vallen over Esti’s ‘perfecte huid’. Dat was aanleiding voor haar om hem crème-monsters te brengen. De salon­eigenaar was daar zo van gecharmeerd, dat hij de producten aan zijn klanten­kring aanbood. Dit voorval was niet alleen het eerste financiële succes voor de
jonge zakenvrouw, het liet haar ook zien hoe effectief gratis cosmetica­monsters zijn. Estée Lauder was de eerste, die zulke monsters uitstrooide bij de meest gerenommeerde zaken in de VS.

In 1953 bracht Estée Lauder een badolie op de markt, zoals er nog nooit één geweest was. ‘Youth Dew’ (‘Dauw van de Jeugd’) werd gemaakt van bloemen- en kruiden­extracten, en vond direct gretig aftrek. Het werd een enorm succes, omdat de olie niet alleen de huid verzorgde, maar ook lange
tijd bleef geuren. In het eerste jaar werd Youth Dew 50.000 keer verkocht; tot aan 1984 in totaal 150 miljoen keer.

Als een van de rijkste vrouwen ter wereld heeft de ‘Cosmetic Queen’ ook liefdadige doelen gesteund, waaronder veel Joodse organisaties. Estée Lauder is in 2004 gestorven in haar huis in Manhattan. Haar zoon Ronald is momenteel president van het Joods Wereldcongres.

Dit artikel verscheen in zijn geheel in het maartnummer van het Israel Today Magazine. Klik hier voor een abonnement.