
In deze serie publiceren wij uittreksels uit een nieuw boek van Johannes Fichtenbauer, een Oostenrijkse aartsdiaken en onderdeel van de Charismatische Vernieuwing van de Katholieke Kerk.
Het Joodse Restant
Dankzij Paulus’ uitleg dat de verlossing “eerst aan de Jood en dan aan de heiden” was (Romeinen 1:16), begonnen sommige Apostelen in te zien dat de verzoening van de Messias niet alleen voor het Joodse volk was. Zij hadden gezien dat sommige heidenen veel meer naar God dorstten dan vele Joden deden… We vinden vele passages die verwijzen naar dit debat onder de Joodse discipelen van Jezus (Handelingen 15:1-35; Filippenzen 3:1-4; Galaten 2:11-21). Paulus’ brief aan de Galaten merkt op dat er sterke onenigheid was tussen Petrus en Paulus over deze kwestie.
Het ‘Eerste Concilie van Jeruzalem’
Om de meningsverschillen op te lossen, besloten de Apostelen een conferentie te houden, die later door historici het ‘Eerste Concilie van Jeruzalem’ werd genoemd. Vanaf die dag bestond het Lichaam van de Messias uit twee componenten, maar wel één volk. Er was de Messiaans-Joodse component, die in het Nieuwe...
Word Lid
-
Lees alle content voor leden
Krijg exclusieve en verdiepende artikelen uit Israël.
-
Steun betrouwbare journalistiek, rechtstreeks vanuit Jeruzalem
Raak verbonden met Israël, vanuit huis.
-
Laat de stem van hoop en waarheid horen
Word onderdeel van de internationale Israel Today-familie

Al lid? Login hier.