Toen Ben & Jerry’s International vorige week besloot de verkoop van ijs aan Joden die in de ‘betwiste gebieden’ wonen, stop te zetten, riskeerde het bedrijf een grote tegenreactie, niet alleen in Israël maar over de hele wereld.
Eind vorige week leed het bedrijf zijn eerste grote verlies door zijn boycot, toen grafisch ontwerper Susannah Levin meedeelde dat ze niet langer voor Ben & Jerry’s zou werken. Al 21 jaar ontwerpt Levin de grillige afbeeldingen op de ijsverpakkingen van Ben & Jerry’s.
Ze poste op Facebook haar volgende verklaring: ‘Met onmiddellijke ingang heb ik mijn baan opgezegd na 21 jaar bij Ben & Jerry’s, wegens de uitspraak over Israël.’
Levin sloot een videoboodschap bij, waarin de overleden Britse opperrabbijn Jonathan Sacks verklaart dat modern antizionisme feitelijk antisemitisme is:
In een telefoongesprek met Israel Today, legde Levin de beslissing uit met de woorden:
‘Als iemand die van het Joodse volk en de Joodse natie houdt, zou ik geen moment kunnen werken voor een bedrijf dat zich aansluit bij een BDS-campagne of een dergelijke campagne gunstig gezind is. Ik heb goede vrienden en werkrelaties met de mensen daar, maar als dit is waar het bedrijf nu voor staat, kan ik daar geen deel meer van uitmaken.’
‘Ik zag dit al een maand geleden aankomen, en ik heb niemand gezien die zich er actief tegen verzette, dus ik heb de kwestie aangekaart en ben naar de hoogste niveaus van het bedrijf gegaan, om over Israël te praten en het te verdedigen, omdat ik vermoedde dat ze van
niemand een andere mening zouden horen.’
Wie gaat er nu de nieuwe verpakkingen voor Ben & Jerry’s ontwerpen? (Foto: Flash90)
Amerikaanse wetgeving tegen boycotacties
Ondertussen zeiden ambtenaren van vijf Amerikaanse Staten dat ze een onderzoek hadden gestart om vast te stellen of de beslissing van Ben & Jerry’s in strijd is met hun wetten, die het boycotten van Israël verbieden.
De afgelopen jaren hebben 34 Amerikaanse Staten wetten aangenomen ter bestrijding van de anti-Israëlbeweging die bekend staat als Boycot, Desinvestering en Sancties (BDS). Deze wetten verplichten de regeringen van de Staten om geen zaken meer te doen met bedrijven of entiteiten die de Joodse Staat op enigerlei wijze boycotten.
De anti-BDS-wetgeving in 21 van bovengenoemde Staten bevat expliciet een verbod op het boycotten van Joodse ‘settlers’ die wonen in de het Bijbelse hartland Judea en Samaria, meer bekend als de ‘Westelijke Jordaanoever’.
Vorige week startten de regeringen van de staten Florida, Texas, New York, New Jersey en Illinois een juridisch onderzoek naar deze zaak, dat ertoe zou kunnen leiden dat zij zich distantiëren van Ben & Jerry’s International en haar moederbedrijf Unilever.
‘Als in dit onderzoek wordt vastgesteld dat Ben & Jerry’s of Unilever zich bezighoudt met activiteiten die verboden zijn op grond van hoofdstuk 808 van de Texas Government Code, zal mijn kantoor alle redelijke en noodzakelijke maatregelen nemen in overeenstemming met ons beleid en onze procedures,’ aldus een verklaring van de comptroller van Texas, Glenn Hegar.
‘Wij Texanen zijn er altijd heel duidelijk in geweest dat wij achter Israël en zijn volk staan. Wij verzetten ons tegen allen die de economie en het volk van Israël trachten te ondermijnen,’ vervolgde hij in zijn verklaring.
Ben & Jerry’s kloon voor Judea en Samaria?
Ontwerp voor misschien een nieuwe smaak en verpakking ijs, nu een Israëlische NGO probeert het handelsmerk Ben & Jerry’s te registreren. (Foto: Shurat Hadin)
De Israëlische juridische NGO Shurat Hadin wil Unilever onder druk zetten betreffende de aangekondigde boycot door zijn dochteronderneming Ben & Jerry’s, door het merk te kopiëren en naar de rechter te stappen, bericht World Israel News. De NGO heeft Unilever in een brief laten weten, dat deze het handelsmerk ‘Ben & Jerry’s voor Judea en Samaria’ heeft geregistreerd bij de juiste Israëlische autoriteiten, waardoor hij nu ‘de wettige eigenaar’ is van de naam in het betwiste gebied.
Shurat Hadin wil de smaak en de verpakking van het ijs kopiëren, met als doel dat Unilever een rechtszaak tegen hen begint. Een mock-up van het potentiële namaakmerk (foto) weerspiegelde zelfs de voorliefde van het oorspronkelijke bedrijf voor het gebruik van humoristische namen, met de mysterieuze smaak genaamd ‘Bevroren Uitverkoren Volk’, met een afbeelding van de vader van het moderne zionisme, Theodor Herzl.
Indien Shurat Hadin wordt aangeklaagd wegens schending van het handelsmerk, zal deze hen vragen om aan een rechter uit te leggen waarom ze zaken doen in bezette gebieden (zoals de door Rusland bezette Krim) en ze geen zaken willen doen in Israël. De NGO zal zijn zaak baseren op het argument dat Unilever haar exclusieve rechten op het product heeft verspeeld door de beslissing om Israël te discrimineren.
Wilt u meer nieuws over Israël ontvangen? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.